ناودان طلا

image: 
داستان ناودان طلایی کعبه و نجف چیست؟

داستان ناودان طلایی کعبه و نجف چیست؟ آیا مرتبط به عباس بن عبدالمطلب است؟ آیا عباسی که در کنار ائمه بقیع(علیهم السلام) مدفون است همان عباس است؟

ناودان کعبه پیش از اسلام بر روی کعبه نصب بوده است، اما عبدالملک بن مروان آن را از طلا ساخت.(1) این ناودان در بین رکن شامی و رکن مغربی است.(2) این ناودانی که الآن وجود دارد متعلق به زمان عثمانی هاست؛ سلطان مراد عثمانی در بازسازی كعبه به سال 1040 هجری، ناودانی از چوب كه بر آن صفحه‌های نقره زرین كاری شده بود نصب كرد. سلطان عبدالمجید عثمانی در سال 1270 (یا 1273 یا 1276) هجری قمری، ناودانی یكپارچه از طلا قرار داد كه همچنان باقی است.(3) در روایت آمده است كه دعا در زیر ناودان كعبه مستجاب است.(4) اما در مورد ناودان طلای حرم حضرت علی (علیه السلام)؛ در بالای ایوان، ناودانی طلایی به طول ۱۱۰ سانتیمتر نصب شده که آب باران پشت بام حرم و رواق‌ها از همین یک ناودان سرازیر می‌شود. این ناودان در وسط بالاترين نقطه ايوان‌هاي ضلع جنوبي، رو به قبله [دقيقاً روبه‌روي صورت مبارك] قرار دارد كه تنها راه خروجي آب باران، از بالاي گنبد و سقف ايوان و حرم مطهر مي‌باشد. عرب ها به این ناودان میزاب رحمت می گویند؛ این ناودان که شهرت زیادی پیدا کرده از هدایای نادر شاه افشار به حرم امام علی (علیه السلام) است که در سال 1156 هجری قمری، به زیارت آن مرقد نورانی مشرف شده و گنبد و گلدسته ها و ایوان را طلاکاری کرده است.(5) در مورد عباس؛ عباسی که در قبرستان بقیع مدفون است، عباس عموی پیامبر (صلی الله علیه واله) است.(6) اما در مورد ارتباط ناودان طلا با این عباس؛ به نظر می رسد منظورتان داستان میزاب عباس عموی پیامبر (صلی الله علیه واله) باشد! آن داستان مربوط به ناودان مسجد النبی در مدینه است نه ناودان طلای کعبه در مکه است.

منابع:

1. ابو سعيد خركوشى نيشابورى‏، دار البشائر الإسلامية، مکه، 1424، چاپ اول، ،ج‏2، ص288.

2. همان.

3. جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، مشعر، تهران، 1389ش، چاپ اول، ص115.

4. جمعی از نویسندگان، میقات حج، سازمان حج و زیارت، تهران، چاپ اول، ج77، ص125.

5. جمعی از نویسندگان، آموزه ها- نگاهی به تحریبات و نیازهای روحانیون در حج و عمره، مشعر، تهران، چاپ اول، ج12، ص25.

6. امین، سید محسن، سيره معصومان، مترجم علی حجتی کرمانی، سروش، تهران، 1376ش، چاپ دوم، ج‏5، ص225‏.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: