جمعیت ایران در زمان پیامبر(ص)

image: 
 بنابر روایات و گزارش های اسلامی، جمعیت ایران در زمان حضرت محمد (صلی الله علیه واله) چند نفر بوده اند؟

باتوجه به جمعیت الان ایران که هشتاد ملیون نفرند و این جمعیت در سی سال پیش 40 و در 60 سال پیش 20 ملیون نفر بوده اند، به نظر می رسد سی صد سال پیش جمعیت ایران صفر نفر بوده و جمعیت جهان نیز به همین تناسب است یعنی انسان های فعلی 300 سال پیش وارد زمین شده اند. حال سوال این است بنابر روایات و گزارش های اسلامی، جمعیت ایران در زمان حضرت محمد (صلی الله علیه واله) چند نفر بوده اند؟

با توجه به اینکه شما گفته اید انسان های امروزه سی صد سال است به زمین آمده اند پس باید قائل باشید زمان پیامبری نبوده است. صدر و ذیل سوالتان هم خوانی ندارد، اما به هر حال هم اکنون سال 1438 قمری است، بنابر حساب و کتاب شما در سال 1138 هجری قمری (یعنی یک سال قبل از سقوط صفویه)(1)، تنها یک زن و مرد در ایران بوده اند؛ و حال آن که آثار زیادی از زمان حکومت 200 ساله صفویه وقبل از آن است. کتاب های زیادی در زمنیه جغرافیا و سفرنامه پیش از این تاریخ موجود است که به شهرهای مختلف ایران سفر کرده اند که در آن ها مردم زیادی می زیسته اند. همه این ها نمی تواند ساختگی و جعلی باشد. اگر به کتاب های احسن و تقاسیم مقدسی، معجم البدان اموی، بلدان یعقوبی و... مراجعه کنید خواهید دید تعداد شهرها قبل از صفویه آن قدر زیاد است که نظریه وجود یک زن و مرد در سال 1138 هجری قمری را نه تنها علمی بلکه بی ارزش نشان می دهند. از نظر ریاضی: اگر به سایت هایی که جمعیت جهان را بررسی کرده اند سری بزنید خواهید دید که فرمول مبنا قرار دادن جمعیت فعلی و هر سی سال نصف کردن نیز از نظر علمی و واقعیات موجود همخوانی ندارد. اگر نگاهی به نمودار جمعیت جهان بزنید خواهید دید که جمعیت فعلی دوبار برابر جمعیت سی سال پیش و جمعیت سی سال پیش دو بار جمعیت 60 سال پیش و الی .... نیست. ریاضی تنها جمع و تفریق و ضرب و تقسیم نیست. تصاعد هندسی نیز دارد. شما بر پایه تصاعد هندسی اگر پیش روید به چنین نتیجه های نخواهید رسید. البته برخلاف نظر شما عوامل مختلفی مانند بیماری ها، آفات و بلاهایی چون زلزله و جنگها نیز در جمعیت جهان تاثیر داشته اند. اما در مورد جمعیت ایران در زمان حضرت پیامبر (صلی الله علیه وآله) دقیق مشخص نیست. آمار متفاوتی را ارائه داده اند، مثلا در جنگی كه نیروی مسلمانان 12 هزار نفر بوده است، اما با بررسی گزارش ها مشخص می شود که جمعیت بسیاری در آن زندگی می کردند. مثل در جنگ قادسیه صد هزار نفر زندگی می کردند.(2) در گزارش‌هایی سیاه، سردار ایرانی به دستور یزدگرد عازم میدان شده بود و هفتاد هزار نفر در ركاب خود داشت.(3) این آمار و آمار مشابه که کم هم نیستند نشان از آن دارد که جمعیت ایران در آن زمان بسیار زیاد بود.

_____________

(1) حزین لاهیجی، محمدعلی بن ابی طالب، تاریخ و سفرنامه حزین، چاپ علی دوانی، تهران ۱۳۷۵ ه.ش، ص۲۰۸.

(2) طبری در دو صفحه پیاپی این دو آمار متناقض را درباره جنگ جلولاء گزارش كرده است؛ بنگرید: طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، تاریخ الطبری (تاریخ الامم و الملوك)، ج4، صص24و25.

(3) ابن خلدون، ترجمه تاریخ ابن خلدون، ج‏1، ص539. کلیدواژه: جمعیت ایران، عصر پیامبر (صلی الله علیه وآله).

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: