پیدایش کوهها

image: 
 مگر نه این است که کوه ها از برخورد صفحات قاره های با یکدیگر یا از بقایای مواد آتشفشانی که روی هم انبار شده بوجود آمده اند؟!

قرآن می فرماید که ما آن ها را فرو افکندیم، یعنی از بالا بر روی زمین انداختیم. مگر نه این است که کوه ها از برخورد صفحات قاره های با یکدیگر یا از بقایای مواد آتشفشانی که روی هم انبار شده بوجود آمده اند؟!
«وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَيْنا فيها رَواسِيَ وَ أَنْبَتْنا فيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ»؛ و زمين را گسترش داديم و در آن كوه ‏هايى عظيم و استوار افكنديم و از هر نوع گياه بهجت ‏انگيز در آن رويانديم‏.(1) از نظر لغوی، إلْقاء، به معنای انداختن است.(2) اما بیان تفسیری: 1. برخی آن را به معنای طرح، خلق و ایجاد کردن دانسته اند. در زبان روز مره خود نيز مى ‏گوئيم كه ما براى فلان زمين طرحى ريختيم و چند اطاق در آن انداختيم يعنى بنا كرديم و ايجاد نموديم.(3) 2. برخی دیگر آن را به معنای نصب، جعل و قرار دادن دانسته اند، کما این که در آیات متعددی از قرآن در مورد کوه ها (رواسی)، هم تعبیر "ألقی" و هم تعبیر "جعل" به کار رفته است.(4) 3. القاء به معنای افكندن و انداختن است يعنى از داخل زمین به بیرون و روی زمین انداختن. پس از گسترش زمين در اثر عواملى مانند زلزله و آتش فشانى از درون زمين موادى را منفجر نموده و در اثر فشار و سوختن ذوب شده به خارج پرتاب و روى قشر زمين قرار گرفته و به هيئت كوه هاى مرتفع در آمده است.(5)

__________

(1) ق/ 7.

(2) المفردات في غريب القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ص 745، واژه لقی.

(3) ر.ک: التبيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏6، ص 326؛ تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏11، ص 53؛ تفسير اثناعشري، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏7، ص 175.

(4) تفسير جوامع الجامع، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏2، ص 281؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏8، ص 20؛ تفسير شريف لاهيجي، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏2، ص 701؛ الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏16، ص 303.

(5) ر.ک: انوار درخشان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏9، ص 353؛ البلاغ في تفسير القرآن بالقرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ص 263.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید