خالد بن ولید

image: 
خالد بن ولید که بود؟

خالد بن ولید که بود؟ در باره ایشان تناقضات فراوان تاریخی دیده می شود. عده ای ایشان را سردار سپاه پیامبر و بسیار شجاع و دلاور می دانند، و عده ای دیگر ایشان را خائن به پیامبر و سردار سپاه کفر می دانند. حقیقت چیست؟ خالد بن ولید، بالاخره سردار سپاه اسلام است یا سردار سپاه کفار؟ خالد بن ولید، یکی از شخصیت های صدر اسلام است که اهل سنت وی را جزء شخصیت های مثبت دانسته و به او لقب سیف الاسلام داده اند. بر عکس، شیعیان وی را از دشمنان سر سخت اهل بیت می دانند، و نظر خوبی نسبت به وی ندارند.خالد در اکثر جنگ های زمان حضرت رسول الله (صلی الله علیه وآله) از فرماندهان سپاه مشرکین بوده است، و در جنگ احد او بود که سبب شهادت تعداد زيادی از مسلمانان و حضرت حمزه و نيز شکسته شدن دندان رسول خدا و ساير مصايب گرديد.(1) وی در جنگ های بعدی، هم چنان بر مسلمانان می تاخت و حتی تا زمان صلح حديبيه از کفار دفاع می کرد، و کسی بود که کفار او را برای جلوگيری از رسيدن رسول خدا به مکه فرستادند.(2) خلاصه بعد از این که بر وی نمایان شد که اسلام به زودی دشمنان را از سر راه بر خواهد داشت، به طور ظاهر مسلمان شد. ذهبی در «سير اعلام النبلاء» می گويد وی در سال هشتم بعد از هجرت اسلام آورده است(3). عملکرد وی بعد از مسلمان شدن نشان گر آن است که اسلام وی ظاهری بوده است. نمونه ای از عملکرد وی در جریان قبیله بنی جزیمه بود، در حالی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) وی را به عنوان داعی به سوی آنان فرستاد نه جنگ، ولی وی به علت کینه دیرینه با آنان وارد جنگ شده وآنان را کشت.(4) در ماجرای سقیفه در باند سقیفه قرار گرفت و نامش جزء مهاجمین به خانه وحی می باشد. در زمان خلافت ابابکر، کارهای زشت زیادی انجام داد؛ اما آن چه از همه بیشتر چهره وی را لکه دار کرد، کشتن مالک بن نويره و قوم وی است؛ وی به جنگ ايشان رفته، مالک را به شهادت رساند و سر او را به عنوان پايه ديگ در کنار اجاقی نهاده و همان شب با همسر او همبستر شد!(5) وقتی خبر اين ماجرا به مدينه رسيد، عمر از ابوبکر خواست که خالد را سنگسار کند، زيرا زنا کرده است؛ اما او نپذيرفت. گفت او را قصاص کن؛ اما او نپذيرفت و پاسخ داد: او اجتهاد کرده و اشتباه کرده است!( لذا براي اين کار ثواب نيز می برد) عمر گفت: لا اقل او را از کار بر کنار کن! اما ابوبکر پاسخ داد: "من شمشيری را که خداوند بر عليه ايشان کشيده است در نيام نخواهم گذاشت."(6) او هم چنان در زمان ابابکر بر دشمنان ابابکر می تاخت تا جایی که در تثبیت خلافت ابابکر، سنگ تمام گذاشت و با مخالفان به بدترین وجه ممکن برخورد می کرد. لذا است که از طرف طرفداران سقیفه به سیف الاسلام ملقب شد. عجب که آنان امیرالمومنین علی (علیه السلام) را شمشیر اسلام نمی دانند ولی خالد را که در اکثر جنگ های زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در طرف مشرکین بوده است سیف الاسلام می دانند. به نظر می رسد این لقب نیز در پروژه فضیلت تراشی صحابه در مقابل حضرت علی (علیه السلام) جای می گیرد، که باعث تأسف فراوان است.

_________

(1) التفسير الكبير، ج 9، ص 1818.

(2) صحيح البخاری، ج 2، ص 974، شماره 2581، کتاب الشروط باب الشروط فی الجهاد والمصالحة مع أهل الحرب وكتابة الشروط.

3.سير أعلام النبلاء ج1/ص366

(4) فتح الباری، ج 8، ص 46؛ الطبقات الكبرى، ج 2، ص 147؛ تاريخ الطبری، ج 3، ص 66؛ السيرة النبوية لابن هشام، ج4، ص 882، (2/428)؛ الكامل فی التاريخ، ج 2، ص 255؛ المنتظم، ج 3، ص 331؛ تاريخ الإسلام للذهبی، ج 2، ص 567؛ المغازی، عيون الأثر لابن سيّد الناس، ج 2، ص 185؛ زاد المعاد فی هدی خير العباد، ج 2، ص 167؛ تاريخ ابن خليفة، ص 53؛ الثقات لابن حبان، ج 2، ص 61؛ البداية والنهاية، ج 4، ص 312؛ تاريخ ابن خلدون، ج 4، ص 810؛ السيرة الحلبية، ج 3، ص 209.

(5) تاريخ أبي الفداء ص 158؛ وفيات الاعيان، ج 5، ص 66، ترجمه وثيمة تاريخ ابن شحنه، ص 114؛ در حاشيه الکامل فی التاريخ، ج 11؛ و فوات الوفيات، ج 2، ص 627.

(6) وفيات الأعيان، ج 6، ص 15؛ كنز العمال، ج 5، ص 619؛ حياة الصحابة للكاندهولى، ج 2، ص 413.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: