گول خوردن آدم و حوا

image: 
بر همه ی موحدان مبرهن است که شیطان رجیم است و رانده شده از بهشت.پس هنگام گول زدن در بهشت چه میکرده است؟

بر همه ی موحدان مبرهن است که شیطان رجیم است و رانده شده از بهشت.پس هنگام گول زدن در بهشت چه میکرده است؟ سوال من در مورد بهشت آسمانی یا زمینی نیست بلکه سوال این است که چگونه شیطان توانسته بعد از اینکه خدا از بهشت بیرونش کرده دوباره به اونجا برگردد و آدم را گول بزند مگر شیطان می تواند بر خلاف خواست خدا عمل کند؟

در مورد رانده شدن شیطان باید توجه داشته باشیم که طبق آیه شریفه : قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ. (1) با توجه به معنای واژه هبوط؛ منظور رانده شدن از یک مکان نیست بلکه منظور خارج شدن و پایین امدن از یک مقام است. شیطان که تقریبا به رتبه و مقام مقام فرشتگان رسید بعد از نافرمانی از این مقام هبوط کرد. و اما در مورد اینکه شیطان میتوانسته بر خلاف خواست خدا عمل کند یا نه؛ طبق ایه شریفه : وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ.(2) شیطان از جنیان است و جنیان نیز دارای قدرت اختیار و اراده هستند و بر این اساس می توانند مانند انسانها از خدا اطاعت کنند و یا نافرمانی کنند. یعنی شیطان همانگونه که در بحث سجده بر انسان از خدا اطاعت نکرد و نافرمانی نموده و خلاف رضای خدا عمل کرد در این مورد نیز خلاف رضای خدا عمل کرده است. و همانطور که در لینک ارجاعی امده است از آنجا که بهشتی که آدم در ان ساکن بود بهشتی زمینی است و قسمتی از این کره خاکی بوده است، شیطان محدودیتی برای ورود به ان ندارد. سوال : 1) طبق این آیه فَأَزَلَّهُمَا الشَّیطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ (3)هبوط یعنی رانده شدن از یک مکان نه یک مقام !! 2 ) شما می فرمایید بهشت صاحب نداره در و دیوار نداره هرکی خواست سرش را پایین می اندازه و داخلش میشه اگه اینگونه باشد پس همه با هم همراه شیطان هرکجا که خواستیم میتونیم بریم :نه...نه !! این یعنی شیطان قدرتش با خدا برابر است یا حتی بیشتر که به راحتی داخل بهشت می شود که حتما بعدا هم می تواند چنین کند !! 3 ) شما می فرمایید بهشت بخشی از زمین بوده پس چرا در آیه ی بالایی گفته به زمین فرود آیید!! جواب: 1. همانطور که میبینید "در زمین" داخل پرانتز قرار گرفته است و این یعنی اینکه معنای هبوط فرود آمدن است. 2. برای مشخص کردن معنای لفظی یک واژه باید به کتابهای لغت مراجعه کرد. 3. نگاهی به برخی ترجمه های این ایه شریفه : الهی قمشه ای : پس شيطان آنها را به لغزش افكند و آنان را از آن مقام بيرون آورد، (36) انصاریان : پس شيطان، هر دو را از آن درخت لغزانيد و آنان را از آنچه در آن بودند [چه مقام و مرتبه معنوى، و چه منزلت و جايگاه ظاهرى‏] بيرون كرد. ترجمه المیزان : و شيطان ايشان را از نعمت بهشت بينداخت و از آن زندگى آسوده كه داشتند بيرونشان كرد، (36) همانطور که میبینید معنای لغوی "هبوط" پایین آمدن و فرود امدن است . از آنجا که هم با فرود آمدن از مکان سازگار است و هم با فرود امدن از مقام؛ باید با کمک قرینه ها مشخص کرد کدام مورد نظر است. 4. ترجمه ای که شما نقل کردید ظاهرا از تفسیر نمونه است یا همان ترجمه ایت الله مکارم (حفظه الله تعالی). در خود تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه چنین آمده است : 1- بهشت آدم كدام بهشت بود؟ در پاسخ اين پرسش بايد به اين نكته توجه داشت كه گرچه بعضى آن را بهشت موعود نيكان و پاكان مى‏دانند، ولى ظاهر اين است كه آن بهشت نبود. بلكه يكى از باغهاى پر نعمت و روح ‏افزاى يكى از مناطق سر سبز زمين بوده است.(4) خلاصه با توجه به قراین و شواهد و ادله عقلیه و قرآنی بهشتی که آدم در ان ساکن شد و شیطان توانست وارد ان شود و آدم را بلغزاند و سپس همگی از آن خارج شدند یکی از نقاط سرسبز زمین بوده است. خب وقتی محل سکونت آدم و حوا یکی از نقاط کره زمین بود؛ و از طرفی شیطان از اجنه و دارای قدرت اختیار بود میتواند به هر نقطه از زمین که بخواهد وارد شود اگر شما دلیلی دارید که شیطان حق ورود به برخی از نقاط زمین را ندارد ارائه بفرمایید. به هر حال اینکه بهشت آدم و حوا بخشی از زمین بوده است با دلایل قرانی و روایی و عقلی پشتيباني ميشود.

(1) سوره اعراف (7)؛ آیه 13.

(2) سوره کهف (18)؛ آیه 50.

(3) سوره بقره (2) ؛آیه 36.

(4) ایت الله ناصر مکارم شیرازی / تفسیر نمونه ج1 ص186. دارالکتب الاسلامیه/ نشر1374ش.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: