ولادت حضرت علی در کعبه

image: 

پرسش:
آیا حضرت علی علیه‌السلام پس از شکافته شدن دیوار کعبه در خانۀ خدا به دنیا آمدند؟ اگر حقیقت داشته باشد، پس چرا وهابیان مكه محل شكاف را نمی‌پوشانند؟

پاسخ:
امام علی(ع) درخانه خدا متولد شد، برخی گزارش نموده‌اند كه در هنگام تولد حضرت دیوار كعبه شكافته شد: وَ قَدِ انْفَتَحَ عَنْ ظَهْرِهِ وَ دَخَلَتْ فَاطِمَةُ فِیهِ وَ غَابَتْ عَنْ أَبْصَارِنَا (۱) همچنین گزارش شده است: كه به هنگام شدت گرفتن درد زایمان، فاطمه بنت اسد راه مسجد الحرام را در پیش گرفت و خود را به دیوار كعبه نزدیك ساخت. بعد از اعتراف به ایمان و اعتقاد گفت:... پروردگارا، به پاس احترام كسی كه این خانه را ساخت و به حق كودكی كه در رحم من است، تولد این كودك را بر من آسان فرما." لحظه‌ای نگذشت كه فاطمه به صورت اعجاز آمیزی وارد خانه خدا شد و در آن جا وضع حمل نمود. این فضیلت بزرگ را تمام محدّثان و مورخان شیعه، در كتابهای خود آورده‌اند، گروه زیادی از اهل سنت نیز به این حقیقت تصریح كرده‌اند. حاكم نیشابوری می‌گوید: ولادت علی(ع) در داخل كعبه، به طور تواتر به ما رسیده است.
آلوسی بغدادی، مفسر معروف سنی مینویسد: تولد علی(ع) در كعبه میان ملل جهان مشهور است و تا كنون كسی به این فضیلت دست نیافته است.(۲)
وهابیان به شكافتن دیوار كعبه اعتقاد ندارند، افزون بر آن الان چنین شكافی دركعبه وجود ندارد، البته در كعبه محلی وجود دارد كه از آن به عنوان «مُسْتَجار» یاد می‌شود. این مكان مورد احترام شیعه و سنی و درضلع غربی كعبه -تقریبا- درفاصله یك متری رُكن یمانی قرار دارد.(۳) البته هم‌اکنون در این قسمت آثار ترمیم و بندكشی دیده می‌شود كه ارتباطی به شكاف یادشده ندارد؛ زیرا كعبه در عصر حَجّاج، از پایه خراب و دوباره ساخته شد و آثاری از مكان ورود فاطمه بنت اسد بر آن وجود ندارد.

پی نوشت:
۱. شیخ صدوق، بیروت، ناشر: اعلمی، ۱۴۰۰ق چاپ پنجم، ص۱۳۲.
۲. جعفر سبحانی، فروغ ولایت، قم، انتشرات صحیفه، ۱۳۶۷، ص۳۵.
۳. رك: عبد الرحمن انصاری ودیگران، مشاهد ومشاعر حج، قم، زمینه سازان ظهور امام عصر(عج)، ۱۳۸۴، ص۲۰۴.

موضوع: