ولادت حضرت علی اکبر(علیه السلام )

image: 

پرسش:

حضرت علی اکبر( علیه السلام ) در چه تاریخی و در کجا متولد شدند؟

پاسخ: اینکه حضرت علی‌اکبر(علیه السلام) در چه زمانی متولد شد، در کتاب‌های معتبر تاریخی مطلبی یافت نشد. اصولاً درباره اینکه حضرت چند ساله بوده نیز اختلاف است.
برخی هیجده ساله و گروهی نوزده ساله و بعضی بیست و پنج ساله ذکر کرده‌اند. در ترجمه نفس المهموم آمده که علی‌اکبر(علیه اسلام) در زمان حکومت عثمان متولد شد. در آن جا نقل شده که مشهور این است که حضرت بیست و پنج سال سن داشته است.(۱)

در کتاب فرهنگ عاشورا آمده که او حدود بیست و پنج سال سن داشت(۲) و اشاره‌ای به زمان تولد وی نکرده است.
شیخ مفید در ارشاد و مرحوم شهرآشوب در مناقب و علامه مجلسی در بحار الانوار، و سایر مورخان و محدثان بزرگ شیعه به تاریخ ولادت حضرت اشاره‌ای نکرده‌اند.
در کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا که اخیراً چاپ شده و درباره حضرت علی‌اکبر( علیه السلام ) مفصل بحث کرده، به تاریخ ولادت اشاره نکرده، از مقتل خوارزمی نقل می‌کند که سن حضرت بیست و هشت سال بود.(۳)

البته درکتاب‌هایی که متأخرین درباره حضرت نوشته‌اند، برخی به تاریخ ولادت اشاره کرده‌اند. مرحوم سید عبدالرزاق موسوی مقرم در کتابی که درباره حضرت نوشته، درصفحه ۲۸ ولادت را در یازده شعبان سال ۳۳ هجری در مدینه دانسته است.
نیز آن مرحوم در کتاب مقتل الحسین(علیه السلام) درضمن چگونگی شهادت حضرت علی اکبر( علیه السلام ) تاریخ ولادت وی را یازده شعبان ذکرمی کند.

پی‌نوشت‌ها:
۱. دمع الشجوم،ترجمه نفس المهموم، ص۳۳۰.
۲. فرهنگ عاشورا، ص۳۲۲.
۳. نگاهی نو به جریان عاشورا، ص۸۹ 

موضوع: