مقبره حضرت یوسف(ع)

image: 
مقبره حضرت یوسف (علیه السلام) کجاست؟

مقبره حضرت یوسف (علیه السلام) کجاست؟

حضرت یوسف (علیه السلام) به قدری محبوبیت اجتماعی پیدا کرده و عزّت فوق العاده ‎ای نزد مردم "مصر" داشت که پس از فوتش بر سر محل به خاک سپاریش نزاع شد. هر طایفه ‎ای می‎ خواست جنازه حضرت یوسف (علیه السلام) در محل آن ها دفن شود، تا قبر او مایه برکت در زندگی ‎شان باشد. بالاخره رأی بر این شد که جنازه حضرت یوسف (علیه السلام) را در رود "نیل" دفن کنند، زیرا آب رود که از روی قبر رد می‎ شد مورد استفاده همه قرار می ‎گرفت و بدین ترتیب همه مردم به فیض و برکت وجود پاک حضرت یوسف (علیه السلام) می‎ رسیدند.
شیخ صدوق در «عیون اخبار الرضا» نقل کرده چون حضرت یوسف (علیه السلام) از دنیا رفت ، او را در تابوتی از سنگ مرمر نهاده و میان رود نیل دفن کردند و علتش این بود که چون حضرت یوسف (علیه السلام) از دنیا رفت، مردم "مصر" به نزاع برخاسته و هر دسته ای می خواستند تا جنازه آن حضرت را در محله خود دفن کنند و از برکت آن پیکر مطهر بهره مند گردند و سرانجام مصلحت دیدند جنازه را در رود نیل دفن کنند تا آب نیل از روی آن بگذرد و به همه شهر برسد و تا مردم در این بهره یکسان باشند و برکت آن جنازه به طور مساوی به همه مردم برسد و این قبر تا زمان حضرت موسی (علیه السلام) هم چنان در رود نیل بود تا وقتی که آن حضرت بیامد و او را از نیل بیرون آورد و به فلسطین برد.(1)
مسعودی می گوید: سبب این که حضرت موسی (علیه السلام) جنازه حضرت یوسف (علیه السلام) را از "مصر" حمل کرد، آن بود که باران بر "بنی اسرائیل" نیامد. پس خدای (عزوجل) به حضرت موسی (علیه السلام) وحی فرمود جنازه حضرت یوسف (علیه السلام) را بیرون آورد. حضرت موسی (علیه السلام) از محل دفن حضرت یوسف (علیه السلام) پرسید و کسی از جای آن مطلع نبود و تا این که پیرزنی نابینا و زمین گیر از بنی اسرائیل را آوردند و او گفت من جای حضرت یوسف (علیه السلام) را می دانم ولی سه حاجت دارم که باید از خدا بخواهی آن ها را برآورد تا آن جا را به تو نشان دهم: یکی آن که از این بیماری نجات یافته و بتوانم راه بروم، دیگر آن که بینا شده و جوانی ام بازگردد، سوم آن که خداوند جایم را در بهشت پیش تو قرار دهد. خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) وحی فرمود سخنش را بپذیر که ما حاجت های او را بر آوردیم. پیرزن محل دفن حضرت یوسف (علیه السلام) را نشان داد و حضرت موسی (علیه السلام) جنازه را بیرون آورد و به "فلسطین" منتقل ساخت.(2)
آرامگاه حضرت یوسف نبی(علیه السلام) اکنون در شرق "نابلس" سرزمین های اشغالی قرار دارد.

پی نوشت ها:
1. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، نشر جهان، 1378، تهران، ج 1، ص 259
2. مسعودی، اثبات الوصیه، اسلامیه، 1362ش، تهران، ص 75
 

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: