عوامل ترور نافرجام پیامبر(ص)

image: 
عوامل ترور نافرجام پیامبر(صلی الله علیه و آله) چه کسانی بودند!؟

عوامل ترور نافرجام پیامبر(صلی الله علیه و آله) چه کسانی بودند!؟

در رابطه با ماجرای نقشه ترور رسول خدا(صلی الله علیه و آله) توسط عده ای از منافقین، طبق برخی نقل ها این حادثه هنگام برگشت آن حضرت از حجة الوداع بوده است و طبق نقل هایی در زمان برگشت از غزوه تبوک بوده است.

هنگامى كه پيامبر(صلی الله علیه و آله) به همراه كاروان از تبوك به مدينه باز مى‌ گشت در بين راه گروهى از اصحاب توطئه كردند که هنگام عبور حضرت از عقبه که راه باريکي بوده است شتر حضرت را رم دهند تا حضرت به دره سقوط کند و کشته شود. پيامبر (صلی الله علیه و آله) توسط جبرئیل از اين توطئه مطلع شد لذا به عمّار فرمود تا زمام شترش را بگيرد و "حذيفه" نيز آن را براند. در همان حال كه مى‌ رفتند صداى هجوم آن گروه را که صورت خود را پوشانده بودند از پشت سر شنيدند كه ايشان را محاصره كرده بودند. پيامبر(صلی الله علیه و آله) خشمگين شد و به "حذيفه" دستور داد تا آن ها را شناسايى كند حذيفه با عصاى سر كجى که داشت به سر و صورت شترهاى منافقين حمله ور گرديد. آن ها ترسيدند لذا با شتاب گريختند و خود را در ميان مردم انداختند.
حذيفه بازگشت و به رسول خدا ملحق شد. پيامبر فرمود: «اى حذيفه آيا كسى از آن ها را شناختى؟ حذيفه گفت شتر فلانى و فلانى را شناختم و تاريكى شب زياد بود و آن ها روى خود را پوشانده بودند.»
پيامبر فرمود: «آيا دانستى كه ماجراى آن ها چيست و چه مى‌ خواهند؟ عرض کرد نه يا رسول الله(صلی الله علیه و آله). حضرت فرمود آن ها تصميم داشتند تا با من حركت كنند و هر وقت به گردنه وارد شدم مرا از آن به پايين بيندازند و بکشند. حذيفه گفت آيا وقتى مردم رسيدند آن ها را مجازات نمى‌ فرمايى؟ پيامبر فرمود: خوش ندارم كه مردم هر جا نشستند بگويند محمّد(صلی الله علیه و آله) اصحاب خود را كشت. آنگاه رسول خدا آنان را يك يك نام برد.»(1)

بدين جهت حذيفه «صاحب سِرّ» رسول خدا بود و هر گاه شخصى مى‌ مُرد عمر دنبال حذيفه مى‌ فرستاد و اگر حذيفه بر او نماز مى‌ خواند عمر هم نماز مى‌ خواند و اگر حذيفه بر او نماز نمى‌ خواند عمر هم نماز نمى خواند(2) زيرا قرآن از نماز خواندن بر منافقين نهى فرموده است: «وَ لا تُصَلِّ عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِه‏»(3)

اسامی صحابه ای که قصد اینکار را داشتند چندان مشخص نیستT اما “ابن حزم اندلسی” از بزرگان اهل سنت در کتاب المحلی جلد ۱۱ صفحه ۲۲۴ می نویسد که «ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، سعد بن أبی وقاص و ... قصد کشتن پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) را داشتند و می‌ خواستند آن حضرت را از گردنه‌ ای در تبوک به پایین پرتاب کنند.»(4)

پی نوشت ها:
1. الحلبي الشافعي، علي بن برهان الدين، السيرة الحلبية، بيروت – لبنان، دارالمعرفة، 1400، ج 3، ص 120.
2. ابن الاثير، اسد الغابة في معرفة الصحابه، بيروت – لبنان، دارالکتب العربي [انتشارات اسماعيليه – تهران]، ج1، ص 391.
3. توبه/ آيه 84.
4. إبن حزم الأندلسي الظاهري، ابومحمد علي بن أحمد بن سعيد (متوفاي456هـ)، المحلي، تحقيق: لجنة إحياء التراث العربي، ناشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت، ج 11، ص 224.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: