دایه های چهارده معصوم

image: 
دایه های چهارده معصوم(علیهم السلام) چه نام دارند؟

با توجه به رسمی که در زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) بوده و حتما برای نوزدان دایه می گرفتند، دایه های چهارده معصوم(علیهم السلام) چه نام دارند؟

این رسم به زمان تولد پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بین کودکان مکه مربوط می شود و در زمان همه ائمه (علیهم السلام) مرسوم نبود. البته برخی از آن ها نیز دایه داشتند ولی از باب اضطرار بوده نه رسم.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) دو دایه به نام «ثویبیه» و سپس «حلیمه خاتون» داشتند.
مردم مکه کودکانشان را برای آموختن فصاحت به قبایل بادیه‌ نشین می‌ سپردند.
حلیمه در سالی که قحطی بزرگی میان قبیله «بنی‌سعد» افتاده بود، همراه با نُه تن از زنان قبیله، برای امرار معاش از طریق شیردهی به کودکان قبایل ثروتمند مکه، عازم این شهر شد، اما چون مرکب او از شدت تنگدستی و قحطی ناتوان و لاغر بود، از دیگران عقب افتاد و دیر به مکه رسید. در نتیجه، فقط نوه عبدالمطلب یعنی حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) مانده بود که به دلیل یتیم بودنش، کسی حاضر نشده بود به او شیر بدهد، زیرا می‌ ترسیدند دستمزد مناسبی دریافت نکنند.(1)
این مطلب اختصاص به همان دوران و نوزادان مکه دارد و این شیوه در زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) دیده نمی شود.

در برخی از گزارش ها مادر «عبدالله بن یقطر» را دایه امام حسین (علیه السلام) معرفی کرده اند، بنابراین عبدالله را برادر رضاعی امام حسین (علیه السلام) می دانند. البته بعضی از معاصران مسئله شیر خوردن سید الشهدا (علیه السلام) از مادر ایشان را نمی‌ پذیرند، بلکه می‌ گویند: مادر عبدالله تنها از امام حسین (علیه السلام) نگهداری می‌ کرده و به همین سبب به مادر رضاعی معروف شده است. آنان معتقدند امام به جز از حضرت زهرا (سلام الله علیها) از کسی شیر نخورده است.(2)
برای سایر ائمه (علیهم السلام) دایه ای در منابع دست اول ذکر نشده است.

پی نوشت ها:
1. ابن‌هشام، السیرة‌النبویة، چاپ مصطفی سقا، ابراهیم ابیاری، و عبدالحفیظ شلبی، بیروت: داراحیاء التراث العربی، بی‌تا، ج1، ص173
2. سماوی، محمد بن طاهر، إبصار العین فی أنصار الحسین علیه‌ السلام، قم، دانشگاه شهید محلاتی، 1419ق، ص93
 

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: