خانه های زمان پیامبر ( صلی الله علیه و اله ) در داشتند ؟

image: 

پرسش:

گفته شده که در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) خانه‌ها درب چوبی نداشتند، لذا به همین لحاظ شهادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مورد شک و تردید قرار گرفته است. پاسخ این شبهه چیست؟

پاسخ:

دلائل متعددی وجود دارد که در زمان پیامبر ( صلی الله علیه و اله ) و پس از آن خانه‌های مدینه، درب چوبی داشته است:
۱. در گزارشی، درب خانه عایشه از چوب درخت عرعر یا ساج بوده است.(۱)
۲. ابوموسی اشعری گوید: با پیامبر بودم که داخل خانه شد و من، کنار درب خانه که از جریب نخل بود، نشستم.(۲)
۳. پیامبر در خانه علی و فاطمه(سلام الله علیهما) بود. بیرون آمد و درب خانه را با دست مبارک، بست.(۳)
۴. ابو حمید از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل می‌کند که: او به ما امر کرد که شب‌ها ظروف آب را در گوشه‌ای قرار دهیم و نیز دستور داد که شب هنگام، درها را ببندیم.(۴)

علاوه بر این گزارشات، دلیل قرآنی هم برای اثبات درب چوبی داشتن خانه‌های مدینه داریم:
خداوند در قرآن كریم به صحابه و دیگر مسلمانان اجازه می‌دهد كه از خانه‌هایی كه كلید آن در اختیار آنان هست، غذا بخورند. بی‌تردید خانه‌ای كه در چوبی و یا آهنی نداشته باشد، داشتن كلید برای آن بی‌معنا خواهد بود:
«لَیسَ عَلَی الْأَعْمی حَرَجٌ وَلا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلا عَلَی الْمَریضِ حَرَجٌ وَلا عَلی أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُیوتِكُمْ أَوْ بُیوتِ آبائِكُمْ... أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدیقِكُمْ لَیسَ عَلَیكُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَمیعاً أَوْ أَشْتاتاً».(۵): بر نابینا و افراد لنگ و بیمار گناهی نیست (كه با شما هم غذا شوند)، و بر شما نیز گناهی نیست كه از خانه‌های خودتان [بدون اجازه خاصّی] غذا بخورید و همچنین خانه‌های پدرانتان... یا خانه‌ای كه كلیدش در اختیار شماست، یا خانه‌های دوستانتان، بر شما گناهی نیست كه به طور دسته جمعی یا جداگانه غذا بخورید.

پی نوشت:
۱. سمهودی، وفاء الوفا، ج۲ ص۴۵۹
۲. صحیح مسلم، ج۷ ص۱۱۸
۳. مجلسی، بحار الانوار، ج۴ ص۱۲۲
۴. صحیح مسلم، ج۳ ص۱۵۹۳.
۵. سوره نور، آیه ۶۱.

موضوع: