امام باقر (علیه السلام) توسط چه کسی وبه چه شکل به شهادت رسیدند ؟

image: 

سوال:
امام باقر (علیه السلام) توسط چه کسی وبه چه شکل به شهادت رسیدند ؟

پاسخ:
سلام علیکم
در اینکه چه فرد یا افرادی در قتل وی دست داشته‌اند، نقل‌های روایی و تاریخی مختلف است. بعضی از منابع، شخص "هشام بن عبدالملک" را عامل شهادت آن حضرت دانسته‌اند (1) برخی "ابراهیم بن ولید" را عامل مسمومیت معرفی کرده‌اند. (2) وفات امام باقر(علیه السلام) در دوران خلافت "هشام بن عبد الملک" رخ داده است(3) زیرا خلافت هشام از سال ۱۰۵ تا سال ۱۲۵ هجری قمری استمرار داشته است(4)

امام باقر (علیه السلام) با طرح مرموز و مخفیانه "هشام بن عبدالملک"، مسموم شده و به شهادت رسید، ولی زهر دهنده و چگونگی آن به روشنی مشخص نیست.
بعضي مي‌نويسند: ابراهيم بن وليد بن يزيد بن عبدالملك ( پسر برادرزادة هشام ) آن حضرت را مسموم نمود.
و بعضي مي‌نويسند: شخصی به دستور هشام، زهر را به زين اسب ماليد و اسب را به حضور امام باقر (عليه السلام) آورد، و اصرار كرد كه آن حضرت بر آن سوار گردد، آن حضرت ناگزير بر آن سوار شد و آن زهر در بدن او اثر كرد، به گونه‌اي كه رانهايش متورّم شد، و سه روز در بستر سخت بيماري افتاد و سرانجام به شهادت رسيد.(5)

منابع:
 

  1. الکفعمی، تقی الدین ابراهیم بن علی، المصباح، بیروت، موسسة الاعلمی للمطبوعات، الاولی، ۱۴۱۴ق/۱۹۹۴م، ص ۶۹۱.
  2. طبری، محمد بن جریر، دلائل الامامة، قم، موسسة البعثة، ۱۴۱۳قص۲۱۶؛ ابن شهرآشوب، ابی جعفر محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، قم، انتشارات ذوی القربی، الاولی، ۱۴۲۱ق/۱۳۷۹ش، ج۴، ص۲۲۸.
  3. یعقوبی، ابن واضح، تاریخ یعقوبی، ترجمه محمدابراهیم آیتی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸ش، ج۲، ص۲۸۹.
  4. اخبار الدوله عباسیه، تحقیق عبدالعزیز الدوری و عبدالجبار المطلبی، بیروت، دارالطلیعه، ۱۳۹۱ق، ص۴۱۲
  5. سوگنامه آل محمد (ص)، ص 80، نوشته محمد محمدی اشتهاردی، چاپ سید الشهداء، نوبت بیست و سوم تابستان 1387، انتشارات ناصر قم .
  6. http://www.askdin.com/showthread.php?t=60407&p=942777&viewfull=1#post942777
موضوع: