احکام روزه : نیت

image: 

پرسش:

احکام روزه: برخی از احکام نیت روزه 

پاسخ:

وقت نیت روزه
همه مراجع: وقت نیت روزه رمضان از شب تا قبل از اذان صبح می‌باشد و نیت روزه لازم نیست به زبان جاری شود همین‌که بداند می‌خواهد برای انجام فرمان خداوند متعال روزه بگیرد کافی است.
نیت نکردن روزه
اگر کسی قبل از اذان صبح عمداً نیت روزه نکند، حکم روزه وی چیست؟
همه مراجع: روزه‌اش باطل است.
تذکر: کسی که عمداً نیت روزه نکرده است باید امساک کند (کارهایی که روزه را باطل می‌کند، انجام ندهد) و در این صورت فقط قضای روزه بر او واجب است و کفاره ندارد.
روزه یوم‌الشک
همه مراجع: روزی را كه انسان شك دارد آخر شعبان است یا اول رمضان، واجب نیست روزه بگیرد و اگر بخواهد روزه بگیرد چنانچه روزه قضا دارد نیت روزۀ قضا کند و الا نیت روزه مستحبی و... بنماید؛ چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می‌شود.
فراموش کردن نیت
آیات عظام امام خمینی، سیستانی، مکارم، صافی گلپایگانی، نوری همدانی: اگر فراموش کند در شب نیت کند و سحر خواب بماند تا قبل از اذان ظهر هر وقت از خواب بیدار شود، واجب است نیت روزه کند و روزه‌اش صحیح است.
آیات عظام خامنه‌ای، شبیری، وحید خراسانی: اگر فراموش کند در شب نیت کند و سحر خواب بماند تا قبل از اذان ظهر هر وقت از خواب بیدار شود نیت روزه کند و بنا بر احتیاط واجب بعداً قضا کند.
تذکر: چون در مسئله فتوا نیست، می‌توانند احتیاط واجب را به باقی مراجع (با رعایت فالاعلم) رجوع کنند و قضا لازم نیست.
قصد انجام مفطر
اگر روزه‌دار در ماه رمضان قصد کند یکی از مبطلات روزه را انجام دهد اما آن را انجام ندهد، آیا روزه او صحیح است؟ مثلاً قصد کند آب بخورد، ولی پشیمان شود؟
امام خمینی (رحمت الله علیه): روزه او صحیح است.
آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی: به احتیاط واجب روزه او باطل است و باید تا افطار روزه را بگیرد و بعداً آن را قضا کند.
آیات عظام وحید خراسانی، شبیری، مکارم، صافی گلپایگانی، نوری همدانی: روزه او باطل است، اما باید امساک کند (کارهایی که روزه را باطل می‌کند انجام ندهد) و بعداً آن را قضا کند.
ترک نیت
همه مراجع (غیر از آیه الله سیستانی): اگر روزه‌دار در ماه رمضان قصد کند که دیگر روزه نباشد، روزه او باطل است، گرچه هیچ مبطلی هم انجام ندهد، اما باید تا اذان مغرب امساک کند (کارهایی که روزه را باطل می‌کند انجام ندهد) و بعداً آن را قضا کند.
آیه الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه کند بنا بر احتیاط واجب روزۀ آن روز را تمام کند و بعداً آن را قضا کند.
قضا شدن نماز صبح
همه مراجع: کسی که نماز صبحش چه عمداً و چه سهواً قضا شود اگر از شب نیت روزه داشته است روزه‌اش صحیح است.

 سحری خوردن
همه مراجع: سحری خوردن در رمضان واجب نیست، بلکه مستحب است؛ لذا اگر از شب نیت روزه کند و سحر خواب بماند روزه‌اش صحیح است.

موضوع: