اثر انگشت در نوک انگشتان

image: 
اثر انگشت در نوک انگشتان

اثر انگشت در نوک انگشتان قرار ندارد، اثر انگشت زیر هر انگشت و روی بند هر انگشت وجود دارد، نوک انگشت اطلاعات خاصی را حمل نمیکند و در انگشت نگاری از آن استفاده نمیشود اگر منظور قرآن انگشت نگاری بود باید از بند انگشت سخن میگفت نه از نوک انگشت.
بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ ﴿قیامت/۴﴾ فولادوند: آرى قادريم كه حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم مکارم: آري قادريم كه (حتي خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب كنيم. خرمشاهی: حق اين است كه تواناييم بر اين كه سر انگشتهاى او را فراهم آوريم‏ اولا همان طور که مشاهده می کنید در ترجمه ها از کلمه سر انگشتان استفاده شده نه نوک انگشتان. و وقتی می گوییم سر انگشت ، شامل یک بند می شود. و در انگشت نگاری معمولا از همین بند بالای انگشت استفاده می شود. ثانیا بنان در لغت هم به معنى انگشتان آمده ، و هم به معنى اطراف و سر انگشتان اگر بنان را به معنای انگشتان بگیریم معنای آیه نین می شود : معنای آیه :آرى ما آن استخوانها را جمع مى كنيم ، در حالى كه قادريم حتى انگشتان او را به همان صورتى كه بر حسب خلقت اول داشت دوباره صورتگرى كنيم . سوما بحث و موضوع این آیات ، اصلا انگشت نگاری نیست که این بحث ها پیش بیاید (در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.)

پرسش :استفاده از اثر انگشت در زیر نامه ها و قرارداد ها قدمتی هزاران ساله دارد و پیش از محمد نیز افراد زیر نامه هایشان را انگشت میزده اند، یعنی اینکه میدانستند اثر انگشت انسانها با یکدیگر متفاوت است. با این حساب حتی اگر منظور قرآن واقعا اثر انگشت بوده باشد نیز معجزه ای رخ نداده است، انسانهای دیگر بسیار قبل تر از محمد از این واقعیت باخبر بوده اند

پاسخ : موضوع این آیات اصلا بحث انگشت نگاری و ... نیست . بلکه موضوع این آیات مسأله قیامت و بحث از قدرت خدواند در زنده کزدن دوباره مردگان است. این آیات می خواهد بگوید خداوند چنان قدرتی دارد که می تواند انسان را دوباره زنده کند حتی خداوند قادر است استخوان های انسان را که پودر شده و از بین رفته و انگشتان انسان را دوباره مانند اول خلق کند.توجه شود که خطوط روی انگشتان ، جزئی از انگشتان انسان است. حالا چرا خداوند از میان اعضای بدن انگشتان و استخوان را مثال زده است مفسرین بیاناتی دارند که در صورت تمایل می توانم برایتان بیان کنم. پس این اصلا منافاتی ندارد با این که قبل از اسلام و پیامبر اسلام ملت هایی بودند که به علم انگشت نگاری و تشخیص هویت از روی اثر انگشت اطلاع داشتند و از آن استفاده می کردند. حتی می توانیم بگوییم احتمال این است که : این که قبل از اسلام به تفاوت خطوط روی انگشت انسان آگاهی داشتند در راستای هدف آیه (بحث معاد و قدرت خدا در زنده کردن مردگان است.) است. چون عده ای می دانستند که خطوط روی انگشتان هیچ دو انسانی شبیه یکدیگر نیست پس خداوند چنین قدرتی دارد که دوباره انسان ها را زنده می کند و حتی خطوط روی انگشتانشان را دوباره مانند اول مرتب می کند.می توانستند قدرت خدا را بیشتر درک کنند.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید