تفاوت معجزه پیامبر(ص) با سایر انبیاء

image: 

معجزه یعنی عملی از طرف خداوند که احدی غیر از خداوند قادر به انجامش نباشد و این موهبت برای هر مرسلی در زمان حیات طیبه و شریف او امکان پذیر بود. بر این اساس تفاوت معجزه پیامبر بزرگ اسلام با دیگر انبیاء در چه می باشد؟

از این جهت اعجازی فرقی بین معجزات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و دیگر پیامبران نیست یعنی همان طور که معجزه های پیامبرهای دیگر از سوی خداست و از بشرهای غیر مرتبط با خدا(پیامبران) ساخته نیست معجزه های پیامبر خاتم نیز از سوی خداست و دیگران نمی توانند آن را انجام دهند اما از لحاظ شکلی با معجزه های دیگر پیامبر ها متفاوت است.
معجزه های پیامبران بر اساس شرایط زمانی و مکانی آن پیامبر متفاوت است و پیامبران در هر زمان و مکان بنا بر آن علمی که مردمان در آن روزگار در آن علم و حرفه پیشرفت داشته اند معجزه اصلی خود را می آوردند، مثلاً مردم در زمان حضرت موسی گرفتار ساحرانی بودند که در سحر و شعبده و جادو پیشرفت زیادی داشتند حضرت موسی برای اثبات دعوی خود عصای خود را به اژدها تبدیل کرد و دست در گریبان برده و دست نورانی بیرون آورد و... حضرت عیسی که در زمانشان علم پزشکی پیشرفت چشمگیری داشت کور و پیس و... شفا می داد مرده زند ه می کرد و... و پیامبر اسلام نیز بنا بر شرایط زندگی مردمان خود که در علم ادبیات و شعر و نثر جایگاه ویژه ای داشتند معجزه نوشتاری آورد و قرآن را به عنوان معجزه جاوید از سوی خدا آورد که هم معجزه او باشد و هم دستور العمل دینی اش و هم ماندگار در اعصار مختلف باشد که هر کس خواست به پیامبر اسلام ایمان بیاورد بتواند به اعجاز انگیز بودن آن پی ببرد.
البته پیامبر معجزه های متفاوتی داشتند که هر کدام به فراخور شرایط خاص خود انجام گرفت، مثلا سخن گفتن و شهادت دادن به پیامبری پیامبر اسلام توسط سنگریزه در دستان مبارک پیامبر، شق القمر، جوشیدن آب در چاه خشک و ...
مهمترین تفاوتی که بین معجزه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و معجزات دیگر پیامبران می توان بیان کرد جاودانگی معجزه پیامبر خاتم است. از آنجا که دین اسلام آخرین دین و دین جاوید تا برپایی قیامت است معجزه آن نیز باید جاوید و همیشگی باشد تا در هر زمانی کسی خواست از طریق معجزه پیامبر به صدق دعوی او پی ببرد بتواند آن معجزه را ببیند و آن را درک کند. ندای تحدی قرآن از زمان نزول تا روز قیامت بلند است که هر کس که می تواند سوره ای مانند آن بیاورد: «اَم يَقولونَ افتَراهُ قُل فَأتوا بِسورَة مِثلِهِ وادعوا مَنِ استَطَعتُم مِن دونِ اللّهِ اِن كُنتُم صادِقين».(1)

پی نوشت:
1. یونس/ 38.

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60643&p=897888&viewfull=1#post897888

 

موضوع: