سادات و آل یس

image: 
آیا سیدنام هایی هم هستند که آل یس (صلی الله علیه و آله) نباشند؟ و هر کس پیشوند سید بودن از طرف پدر را دارد، از آل یس (صلی الله علیه و آله) است؟

آیا سیدنام هایی هم هستند که آل یس (صلی الله علیه و آله) نباشند؟ و هر کس پیشوند سید بودن از طرف پدر را دارد، از آل یس (صلی الله علیه و آله) است؟

بله هر کسی نامش منضم و مفتخر به لفظ سیادت است، از فرزندان و ذراری رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است. اما اجازه دهید مختصری درباره "یس" که از نام های پیامبر(صلی الله علیه وآله) است صحبت کنیم تا بدانیم آل "یس" چه کسانی اند: "یس" نام رسول الله (صلی الله علیه و آله) است. بر اساس آیه اول سوره مبارکه "یس"، این کلمه بنا بر نظربرخی مفسران و نیز برخی روایات وارده، از حروف مقطعه نبوده بلکه نام پیامبر(صلی الله علیه وآله ) است: "اين ﴿يس﴾، نظير ﴿المر﴾، ﴿عسق﴾ و مانند آن كه جزء حروف مقطّعه باشد، ظاهراً نيست طبق برخي از لغات عرب، اين «ياء» و «سين» يعني «يا أيّها الانسان»، «يا انسان» و مانند آن است كه منظور شخص پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) است. بنا بر بعضي از لغات، براي اين كه در آيه سه همين سوره دارد «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ»، اگر خطابي قبلاً نباشد چگونه مستقيماً مي‌فرمايد «إِنَّكَ»، پس قبلاً خطابي هست «يا ايّها الرسول، يا ايّها النبي إنّك كذا» و ﴿يس﴾ يك آيه است... «يس ٭ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ» قسم به قرآن حكيم تو پيغمبري؛ اين «واو»، «واو» قسم است ﴿يس﴾ يعني «يا ايها الانسان» كه منظور شخص پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) است، قسم به قرآن حكيم تو از مرسلين هستي"(1) به بیان ساده تر یعنی (یس) به معنی (یا ایها الانسان است) و منظور از آن خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و این که در آیه سوم این سوره فرموده "انک لمن المرسلین"، گواه بر این است که "یس" یعنی خود پیامبر (صلی الله علیه و آله)؛ زیرا اگر قبلا در آیات قبل سخنی از پیامبر نبوده باشد نمی شود که در آیه سوم مستقیما ایشان را مخاطب قرار دهد، لذا طبق برخی لغات، "یس" یعنی (یا ایها الانسان) که مراد شخص رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است. همچنین در تفسیر نمونه آمده است: "در روايتى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: "«يس» اسم رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) و الدليل على ذلك قوله تعالى انك لمن المرسلين على صراط مستقيم"؛ «يس» نام رسول خداست و دليل بر آن اين است كه بعد از آن مى فرمايد تو از مرسلين و بر صراط مستقيم هستى.(2).(3) بنابر این: "یس" پیامبر (صلی الله علیه و آله) و آل یس، یعنی خاندان باکرامت ایشان (علیهم السلام) است.

پی نوشت ها:

1. جوادی آملی، عبدالله، پرتال اسراء، تفسیرسوره مبارکه یس، جلسه اول.

2. حویزی، عبد علی، نور الثقلين، ج 4، ص 375، به نقل از تفسیر نمونه، ج 18، ص 315.

3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه‌، دار الكتب الاسلاميه، ج 18، ص 315.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید