قیامت و نماز ناقص

image: 
اگر کسی یک قسمت از نماز یا وضویش را با مشکل بخواند، او به جهنم می رود؟

اگر کسی یک قسمت از نماز یا وضویش را با مشکل بخواند، او به جهنم می رود؟ در دین اسلام نماز از جایگاه ویژه ای برخوردار است، تا جایی که از آن به عنوان ستون دین و معراج مؤمن و... یاد شده است. از ديدگاه دينی و با نگاه آخرتی معيار قبولی تمامی اعمال انسان مؤمن نماز است. نماز اولين سوالی است که از انسان در آخرت می پرسند که اگر پذيرفته شود ساير اعمال انسان هم امکان پذيرش دارد و اگر رد شود ساير اعمال انسان رد می شود. «ان الصلاة عمود الدين، إن قبلت قبل ما سواها و إن ردّت ردّ ما سواها»؛ نماز ستون دين است و اگر پذيرفته شود، ساير اعمال پذيرفته مي شود و اگر رد شود نيز ساير اعمال رد خواهد شد.(1) ضمنا روايات ديگري در اين باب هست که ذکر مي شود: ـ الف: «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ مَثَلُهَا كَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الْأَوْتَادُ وَ الْأَطْنَابُ وَ إِذَا مَالَ الْعَمُودُ وَ انْكَسَرَ لَمْ يَثْبُتْ وَتِدٌ وَ لَا طُنُبٌ»؛ امام باقر (عليه السلام) می فرمايد: نماز ستون دين است، مَثَل آن همانند ستون خيمه است که هرگاه ستون باشد، ميخ ها و طنابها ثابت و محکمند و وقتی که ستون بيفتد و بشکند، ديگر ميخ و طنابي پا برجا نيست.(2) ـ ب: «عن علی (علیه السلام) أنه قال: الصلاة عمود الدين و هی أول ما ينظر الله فيه من عمل ابن آدم، فإن صحت نظر فی باقی عمله و إن لم تصح لم ينظر له فی عمل و لا حظ فی الإسلام لمن ترك الصلاه»؛ اميرمومنان علی (عليه السلام) می فرمايد: نماز ستون دين است و اول چيزی است که خداوند از اعمال فرزند آدم در آن نظر می کند؛ پس اگر صحيح باشد، در باقی اعمال او نيز نگاه می کند و اگر صحيح نباشد در ديگر اعمال او نگاه نمی کند و بهره ای از اسلام ندارد کسی که نماز را ترک کند.(3) ـ ج: «أن الصلاة عمود الدين‏ و أنها أول ما يحاسب عليه العبد يوم القيامة من الأعمال و أول ما يسأل عنه العبد بعد المعرفة، فإن قبلت قبل ما سواها و إن ردت رد ما سواها»؛ نماز، ستون دین و اولین از اعمال است که در قیامت مورد محاسبه قرار گرفته و اولین چیز بعد از معرفت است که انسان از آن مورد سؤال واقع می شود؛ اگر قبول شود بقیه اعمال قبول خواهد شد و اگر مردود شود بقیه اعمال هم مردود خواهد شد.(4) حال که اهمیت موضوع نماز بیان شد و مشخص شد که تمامی اعمال با قبولی نماز قبول می شود، در مورد سؤال شما باید گفت: افرادی که نماز می خوانند اما نمازشان را اشتباه می خوانند، حتما اصل نماز را قبول دارند، پس جزء منکرین نماز و بی نماز ها نیستند؛ اما این که نمازش را یا یکی از مقدمات نمازش را اشتباه بخواند دو حالت داشته است: یا می توانسته احکام نمازش را یاد بگیرد، که در این صورت اگر اشتباه انجام دهد گناه کار است و عقوبت می شود، اما این که در جهنم یا در برزخ یا در دنیا، این دیگر کار خداست. اما گاهی کسی است که نمازش را نمی تواند درست بخواند (پیر زنی که نمی تواند نمازش را طبق قواعد انجام دهد) یا نمی تواند احکام نمازش را یاد بگیرد یا بعضی اجزاء نماز را فراموش کند (مقصر نیست قاصر است)، دیگر عقوبتی نخواهد داشت و جهنم نخواهد رفت. البته این با حکم فقهی اش متفاوت است، چه بسا که در فقه احکام خاصی داشته باشد.

ـــــــــــــــــــــــــ

(1) وسائل الشیعه، ج 3، ص 22، ح 1.

(2) وسائل‏ الشيعة، ج 4، ص 27.

(3) دعائم‏ الإسلام، ج 1، ص 134.

(4) امالی شیخ صدوق، ص 641.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: