بهائیت و ازدواج با محارم

image: 

من از بعضی از روحانیون شیعه شنیده بودم که در دین بهاییت زنای محارم مجاز است. من به سایت اصلی بهاییان رفتم و سوال کردم و در پاسخ گفتند که این کار شدیدا در دینشان ممنوع است. دفاعیات شما روحانیون چیست؟

در کتاب اقدس که کتاب مقدس بهائیان است، تنها با عبارت کوتاهی: «قد حرمت عليکم ازواج آبائکم»؛ ازدواج با «زن پدر» تحريم شده و از تحريم ازدواج با ساير محارم سخنی به میان نیامده است.(1) اين موضوع تبديل به جنجال بزرگی شده است مبنی بر اين که چون در کتاب اقدس، فقط ازدواج با زن پدر تحريم شده پس بهائيان ازدواج با محارم، مثل خواهر و مادر و خواهر زاده و برادر زاده و خاله و عمه و ... را حرام ندانسته و به اين کار مبادرت می ورزند ... . در مقابل بهائيان نيز خشمگينانه اين موضوع را رد کرده و می گويند اين يک اتهام بی اساس است و آن ها به چنين کاری مبادرت نمی ورزند و تا آن جا که تحقيق شده، چنين عرفی در ميان بهائيان ايران گزارش نشده است. حال سؤال این است که: آیا به صرف عدم گزارش ازدواج با محارم در ميان بهائيان، می توان نتیجه گرفت که ازدواج با محارم در بهائيت جایز نیست؟ پاسخ این سؤال منفی است؛ زيرا بايد ديد متون بهائی در اين زمينه چه می گويد. تحقیقات نشان می دهد حسینعلی نوری (بهاءالله) در کتاب های ديگرش چيزی که ناسخ يا ناقض عبارت اقدس باشد بيان ننموده و تحريم ازدواج با محارم را صراحتا منحصر در «زن پدر» اعلام نموده است. به نقل کتاب «گنجينه حدود و احکام»، فرزند او عباس عبدالبهاء که نقش مبين(2) متون را دارد در پاسخ اعتراضات به امر بهائی در اين موضوع به طور کلی حرف زده و گفته است که از اين عبارت اقدس بر نمی آيد ازدواج با محارم به اين يکی منحصر باشد؛ اما خود او به هيچ متن و عبارتی در آثار پدرش که مکمل اين عبارت باشد اشاره ای نمی کند و می گويد تعيين تکليف در اين زمينه به بيت العدل راجع است!. از شوقی افندی نيز سخنی بر خلاف اين مطلب مشاهده نشد. بيت العدل بهائیان در سال 1963 ايجاد می شود. بنابراین حدود هفتاد سال هم چنان حرمت ازدواح با محارم منحصر به ازدواج با زن پدر است که در اقدس آمده و هيچ چيزی به آن اضافه نشده است. بيت العدل(3) حدود هيجده سال بعد يعنی در 15 ژانويه سال 1981 در پاسخ سوال يکی از بهائيان که از ازدواج بين فاميلی پرسيده، با صراحت اعلام نموده هم چنان تحريم ازدواج با محارم و اقارب منحصر در زن پدر است... . منشی بيت العدل مي نويسد: «در اين نامه شما راجع به محدوديت های حاکم بر ازدواج با اقارب، سوای موردی که ازدواج با زن پدر را ممنوع می سازد سوال کرده ايد، بيت العدل اعظم هم چنين خواسته اند به اطلاع شما برسانيم که آن معهد اعلی هنوز موقعيت را براي صدور قوانين تکميلی راجع به ازدواج با اقارب مقتضی نمی داند»!. و ادامه می دهد: «بنابراين تصميم گيری در اين مورد به عهده خود نفوس مومنه محول شد...»!.(4) بنابر اين بيت العدل نه تنها حکم اقدس در مورد انحصار حرمت ازدواج با اقارب به زن پدر را تاييد کرده و هم چنان آن را جاری شمرده و می گويد هنوز زمان تغيير آن نرسيده، بلکه کار را به خود بهائيان واگذار نموده است که طبق شرايط شخصی و محيطی و اقتضائی عمل نمايند به نوعی که آبروی بهائيت مخدوش نشود!.(5)

ــــــــــــــــــــــ

(1) کتاب اقدس، ص 30.

(2) «عبدالبهاء » اجازه تبیین احکام را داشت و از حق تاویل و تفسیر احکام برخوردار نبود.

(3) یکی از وظایف بیت العدل، تعیین حکم در هنگام نبود نص است؛ لذا بیت العدل بهائیان می تواند احکامی را که حسینعلی نوری ذکر آن را فراموش کرده است، وضع کرده و در جایگاه خدایی یعنی جعل شرع قرار گیرد.

(4) به نقل از کتاب انوار هدايت صفحه 487 حکم 1289 در موضوع ازدواج بين فاميلی.

(5) نگاهی به کتاب اقدس، برگرفته از سایت بهائی پژوهی.

http://http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41458&p=804805&viewfull=1#post804805

موضوع: