همه گناهکارند؟!

image: 

بر حسب آیه 45 سوره فاطر، همه انسان ها حتی پیامبران و امامان گناهکارند، چون خداوند می فرماید اگر به سبب کارها یا گناهانشان قراربود خدا مجازاتشان کند، جنبنده ای بر روی زمین باقی نمی ماند. با این وصف تکلیف عصمت انبیاء و ائمه علیهم السلام چه می شود؟
«وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى‏ ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصيراً»؛ اگر خداوند مردم را به سبب كارهايى كه انجام داده‏ اند مجازات كند، جنبنده ‏اى را بر پشت زمين باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سرآمد معيّنى تأخير مى ‏اندازد (و مهلت اصلاح مى‏ دهد) امّا هنگامى كه اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر كس را به مقتضاى عملش جزا مى‏ دهد) او نسبت به بندگانش بيناست (و از اعمال و نيّات همه آگاه است)!(1) اين گونه احكام، نظر به غالب و اكثريت قاطع انسان ها دارد، و پيامبران و امامان و صالحان كه در اقليت هستند بطور مسلم از آن خارج مى ‏باشند. هر حكمى استثنايى دارد و معصومین از اين حكم مستثنى هستند. قابل ذکر است که اين گونه بیان، متعارف و معمول است، مثلا می گوییم انسان ها غافلند، حريصند، و مغرورند، و منظور ما اكثريت آن ها است، نه همه بدون هیچ مورد استثنایی. مثالی قرآنی: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ»؛ فساد در خشكى و دريا به خاطر اعمال مردم آشكار شد.(2) بديهى و واضح است که فساد، نتيجه اعمال همه مردم نيست، بلكه ناظر به اكثريت انسان ها است. شاهدی از همین سوره: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبيرُ»؛ سپس اين كتاب (آسمانى) را به گروهى از بندگان برگزيده خود به ميراث داديم (امّا) از ميان آن ها عده‏ اى بر خود ستم كردند، و عده‏ اى ميانه رو بودند، و گروهى به اذن خدا در نيكي ها (از همه) پيشى گرفتند، و اين، همان فضيلت بزرگ است!(3) این آیه که انسان ها را به سه گروه ظالم، ميانه ‏رو و سابق بالخيرات (نيكان و پاكان) تقسيم مى ‏كند، شاهد ديگرى بر اين معنى است. بنا بر اين آيه فوق (فاطر، 45)، هيچ گونه منافاتى با مسئله عصمت انبياء ندارد، و بیان تفسیری آیه این می شود: همه انسان ها به غیر از معصومین، گناهکارند. توجه: آیاتی که دال بر عصمت پیامبران و اولیای الهی است، این آیه شریفه را تخصیص می زند. نکته: تعبیر به "دابه" (جنبنده) اشاره به انسان و غیر انسان است. نكته این تعبیر این است كه فلسفه وجود جنبندگان ديگر بهره‏ گيرى انسان ها از آنان است و هنگامى كه نسل بشر برچيده شود ضرورتى براى وجود آن ها نيست.(4)

________

(1) فاطر/ 45.

(2) روم/ 41.

(3) فاطر/ 32.

(4) ر.ک: تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏18، ص 303.

http://http://www.askquran.ir/thread35071.html#post594855

موضوع: