چرا تمام قرآن؟

image: 
در روایات داریم که افضل آیات قرآن آیت الکرسی و «بسم الله الرحمن الرحیم» است. پس یعنی نیازی نیست برای دیگر آیات وقت بگذارم؟ به علاوه چرا باید تمام قرآن را تلاوت کنم در حالی که قرآن اصلی نزد ما نیست؟

در روایات داریم که افضل آیات قرآن آیت الکرسی و «بسم الله الرحمن الرحیم» است. پس یعنی نیازی نیست برای دیگر آیات وقت بگذارم؟ به علاوه چرا باید تمام قرآن را تلاوت کنم در حالی که قرآن اصلی نزد ما نیست؟
در این زمینه، چند مطلب عرض می شود: مطلب اول: این که آیات یا سوره هایی فضیلت و آثار بیشتری دارند، اصلا به معنای انکار فضیلت برای آیات و سوره های دیگر نیست. در هیچ کجا از کلام اهلبیت علیهم السلام ـ که مفسران حقیقی قرآن هستند ـ نداریم که به این جهت، فضیلت برای آیات و سوره های دیگر را رد کرده باشند، و یا برشمردن فضیلت برخی آیات و سوره ها را به معنای توجه نکردن به آیات و سوره های دیگر دانسته باشند. قابل توجه این که تمام قرآن ـ اعم از سوره ها و آیات و حتی حروف آن ـ کلام الهی است و از طرف خداوند متعال بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده است. لذا تمام حروف و کلمات قرآن، وحی الهی هستند و ویژگی و آثار خاص خود را داشته و ما موظف به رعایت شئون نسبت به آن ها هستیم. مطلب دوم: در قرآن دعاهایی از پیامبران ذکر شده است مانند دعای حضرت یوسف (علیه السلام): «رَبِّ ... تَوَفَّني‏ مُسْلِماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحينَ»؛ پروردگارا! ... مرا مسلمان بميران و به صالحان ملحق فرما.(1) در این باره باید گفت این که سرانجام و عاقبت انسان چه می شود و قضاوت الهی در مورد او چیست، بسیار مهم است؛ و این اختصاصی به پیامبران الهی ندارد و دعایی است که یکی از جنبه های آن، آگاهی و آموزش دادن به مخاطبین برای دعا کردن به درگاه الهی است. لذا این دعاها را هر کسی می تواند انجام دهد؛ کما این که توجه به عاقبت به خیر شدن، در آیه ای دیگر به همه مؤمنان، تذکر داده شده است: «يَأَيهَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! آن گونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است، از خدا بپرهيزيد! و از دنيا نرويد، مگر اينكه مسلمان باشيد! (بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر، حفظ كنيد).(2) مطلب سوم: انسان با دعا کردن، مرتبه و درجه اش ارتقاء می یابد، البته نه در حد و اندازه پیامبران الهی، چرا که پیامبران برگزیدگان الهی هستند، و قابلیت و ظرفیت وجودی بالایی داشته اند که به این مقام انتخاب شده اند: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ»؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برترى داد.(3) البته لازم به ذکر است که راه کمال و تعالی برای همه باز است و هر کس به حسب ظرفیت وجودیش می تواند به مراتب کمال نائل شود. مطلب چهارم: این قرآن موجود، همان قرآنی است که از طرف خداوند متعال و توسط جبرئیل وحی، بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده است. قرآن موجود که قرائت حفص از عاصم است همان قرآن نازل شده است که به صورت متواتر از مسلمانان صدر اسلام تاکنون نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است. اهلبیت علیهم السلام هم همین قرآن را معیار قرار داده و به همگان به همین قرآن توصیه می فرمودند. لذا این سخن که قرآن اصلی در دسترس نیست، سخنی نادرست و باطل است. اگر هم منظورتان قرآن حضرت علی (علیه السلام) است، آن قرآن ویژگی هایی اضافه بر اصل قرآن داشته، از جمله تفسیر آیات، بیان شأن نزول و ...؛ لذا اضافات آن، اضافات قرآنی نیست. بنابر این؛ قرآن موجود، همان قرآن اصلی و نازل شده بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است که همه آیات و کلماتش الهی است و قرائت و خواندنش نیز ثواب و آثار خود را دارد.

_________

(1) یوسف/ 101.

(2) آل عمران/ 102.

(3) آل عمران/ 33.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید