قطع رابطه با دیگران

موضوع: 

در اقوام ما یک نفر شروع به تذکیه نفس جدی کرده و از خیلی از کارها دل کنده، از جمله رابطه با فامیلی که خمس نمی دهند، حتی تلفنی! پس صله رحم چه می شود؟

از برون در میان بازارم * وز درون خلوتی است با یارم
متأسفانه برداشت‏ هاى ناروا از منابع دینى و یا نادیده گرفتن سنت و سیره‏ حضرات معصومین (علیهم السلام)، نحله‏ هاى گوناگونى را پرورانده که جمعى در مسیر افراط، و گروهى در وادى تفریط، چهره‏ زیباى زهد و ساده زیستى را مشوش ساخته‏ اند.
به گونه‏ اى که گاهى با شنیدن واژه‏ زهد، مفاهیمی مانند انزوا، تنهایى، دورى از مردم و دوری از تمدن و پیشرفت، و دعا و عبادت در گوشه‏ اى آرام و فارغ از مشغله‏ هاى زندگى در ذهن انسان تداعى مى‏ گردد؛ در حالی که این معانی، واژگونه ساختن حقیقتى ارزشى و آلوده ساختن مفهومى ملکوتى است.
رسول­ خدا (صلی الله علیه و آله) از آن رهبانیتی که خلاف خواست خدا باشد، بر حذر می ­داشت و مسلمانان را از آن چه که در اسلام نیست، منع می­ کردند.
رسول­ خدا (صلی الله علیه و آله) از پشت پا زدن به زندگی مادی که به صورت منفی و در شکل انزوای اجتماعی انجام می ­گرفت، نهی می­ کردند و مسلمانان را تشویق می­ کردند که آن را در شکل مثبت آن یعنی جهاد در راه خدا و روزه و ... جستجو کنند. حدیث عثمان بن مظعون و فرمایش مبسوط پیامبر(صلی الله علیه و آله) درباره فضیلت نماز جماعت تأییدی است، بر نفی رهبانیت و انزوا.
ایشان در پاسخ به عثمان بن­ مظعون که از ایشان اجازه گوشه ­گیری و رهبانیت می­ خواست، فرمودند: رهبانیت امت من به انتظار نشستن نماز در مساجد است.(1)
پیامبر(صلی الله علیه و آله) همواره دین مقدس اسلام را آیینی آسان معرفی کرده و می ­فرمودند: آسان بگیرید و سخت نگیرید و رام کنید و رم ندهید.(2)
می­ فرمودند: خداوند مرا برای رهبانیت بر انگیخته ننموده است، بلکه بهترین دین نزد خدا آیین راستین و آسان اسلام است.(3)
ایشان رهبانیت امت خود را جهاد در راه خدا دانسته(4)؛ و در جای دیگر رهبانیت امت خویش را هجرت، جهاد، نماز، روزه و حج و عمره معرفی کرده ­اند.(5)
و در واقع با این بیانات می خواهند بفرمایند هنر آن است که انسان با بودن در دل اجتماع، عبودیت حق تعالی و تزکیه نفس را داشته باشد.
روایت شده که همسر عثمان بن­ مظعون نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: ای رسول خدا! عثمان کارش این شده که روزها را روزه می­ گیرد و شب ­ها را به عبادت می­ گذراند. رسول­ خدا (صلی الله علیه و آله) با شنیدن این خبر، پای افزار به دست، خشمناک بیرون شد تا نزد عثمان آمد. او را مشغول نماز خواندن یافت، عثمان با دیدن پیامبر (صلی الله علیه و آله) نمازش را سلام داد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمودند: ای عثمان خداوند متعال مرا به رهبانیت نفرستاده، بلکه با آیین مستقیم و ساده و آسان­ گیر، فرستاده است. من هم نماز می­ خوانم، هم روزه می­ گیرم، و هم نزد همسرم می­ روم. پس هر که آیین مرا دوست دارد، باید از سنت من پیروی کند و از سنت من نزد همسران رفتن است.(6)
ابن­ حنبل در کتاب مسندش به نقل از مجاهد از مردی انصاری آورده که در نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) از کنیزی از بنی ­عبدالمطلب سخن به میان آوردند مردی انصاری گفت: آن زن شب­ ها عبادت می­ کند و روزها روزه می ­گیرد. پیامبر­خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اما من می­ خوابم و نماز می­ خوانم و گاه روزه می­ گیرم و گاه روزه نمی­ گیرم، پس هر که به من اقتدا کند از من است و هر که به راه و رسم من پشت کند از من نیست.(7)

_________
(1) شیخ طوسی، التهذیب، ج 4، ص 190.
(2) ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج 1، ص 381.
(3) کلینی، اصول کافی، ج 5، ص 494.
(4) شیخ صدوق، امالی، ص 66.
(5) اصول کافی، ص 494.
(6) اصول کافی، ص 494.
(7) ابن حنبل، مسند، ج 5، ص 409.

http://www.askquran.ir/thread35089.html#post667511