نام حشرات در قرآن!

image: 
چرا خداوند در قرآن به حشرات و گیاهان اشاره می کند، هدف چیست؟ چرا باید نام حشرات در کنار نام انسان ها در قرآن باشد و سوره های قرآنی به نام آن ها گذاشته شود؟

چرا خداوند در قرآن به حشرات و گیاهان اشاره می کند، هدف چیست؟ چرا باید نام حشرات در کنار نام انسان ها در قرآن باشد و سوره های قرآنی به نام آن ها گذاشته شود؟
برای هر موردی از حشرات يا گياهان كه در قرآن وجود دارد، علت ذكرش هدف خاصي دارد كه با توجه به آيات بايد بررسی شود. اما در كل علت ذكر، جهت هدايت و درس آموزی بندگان مي باشد. به عنوان مثال: 1. ملخ‌: (دو مورد در قرآن آمده است‌) الف‌: خداوند از اين حشره براي نزول عذاب بر قوم فرعون استفاده فرمود: «فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِم‌ُ الطُّوفَان‌َ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّل‌َ وَالضَّفَادِع‌َ وَالدَّم‌َ ءَايَـَت‌ٍ مُّفَصَّلَـَت‌ٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِين‌َ»؛ سپس (بلاها را پشت سر هم بر آن‌ها نازل كرديم‌) طوفان‌، ملخ و آفت گياهي و قورباغه‌ها و خون را ـ كه نشانه‌هايی از هم جدا بودند ـ بر آن‌ها فرستاديم‌؛ ولی (باز بيدار نشدند، و) تكبّر ورزيدند، و جمعيّت گناهكاری بودند.(1) در روايات وارد شده است‌، آن چنان ملخ به جان درختان و زراعت‌ها افتاد كه همه را از شاخ و برگ خالی كرد، حتّی بدن آن‌ها را نيز آزار می داد آن چنان كه داد و فرياد آن ها بلند شده بود.(2) ب‌: خداوند متعال خارج شدن كفّار از قبرهايشان را در روز قيامت به گروه ملخ‌ها تشبيه كرده است‌: «خُشَّعًا أَبْصَـَرُهُم‌ْ يَخْرُجُون‌َ مِن‌َ الاْ جْدَاث‌ِ كَأَنَّهُم‌ْ جَرَادٌ مُّنتَشِرٌ»؛ آن‌ها از قبرها خارج می شوند در حالي كه چشم‌هايشان از وحشت به زير افتاده و (بي هدف‌) هم چون ملخ‌ها پراكنده به هر سو مي‌روند.(3) تشبيه به "ملخ‌های پراكنده‌" به تناسب اين است كه توده ملخ‌ها بر خلاف بسياری از پرندگانی كه به هنگام حركت دسته‌جمعی با نظم و ترتيب خاصي حركت می كنند هرگز نظم و ترتيبي ندارند، در هم فرو می روند و بی هدف به هر سوی روانه می شوند، بعلاوه آن‌ها هم چون ملخ‌ها در آن روز موجوداتی ضعيف و ناتوان هستند.(4) 2. مگس‌: خداوند براي نشان دادن ضعف و ناتوانی بت‌ها و معبودهای غير خدايی، عجز آن‌ها را در قبال آفرينش يك مگس و گرفتن آن چه از آنان ربوده است‌، به تصوير مي‌كشد: «يَـََّأَيُّهَا النَّاس‌ُ ضُرِب‌َ مَثَل‌ٌ فَاسْتَمِعُواْ لَه‌ُ إِن‌َّ الَّذِين‌َ تَدْعُون‌َ مِن دُون‌ِ اللَّه‌ِ لَن يَخْلُقُواْ ذُبَابًا وَ لَوِ اجْتَمَعُواْ لَه‌ُ وَ إِن يَسْلُبْهُم‌ُ الذُّبَاب‌ُ شَيْا لآ يَسْتَنقِذُوه‌ُ مِنْه‌ُ ضَعُف‌َ الطَّالِب‌ُ وَ الْمَطْـلُوب‌ُ»؛ ای مردم‌! مثلی زده شده است گوش به آن فرا دهيد: كسانی را كه غير از خدا می خوانيد هرگز نمی توانند مگسی بيافرينند، هر چند براي اين كار دست به دست هم دهند و هر گاه مگسی چيزی از آن‌ها را بربايد نمی توانند آن را باز پس گيرند، هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوب‌ها (هم اين عابدان و هم آن معبودان‌).(5) نام مگس در يك آيه قرآن ولی دو بار آمده است‌. 3. پشه‌: وقتي خداوند می خواهد در مقابل خرده گيران بر مثال‌هاي قرآن‌، كوچك‌ترين و ضعيف‌ترين چيز را بيان كند، كه خداوند از مثال به آن هم ـ در مقام بيان ضعف و كوچكي دشمنان ـ ابا ندارد، مثال به پشه مي‌زند: «إِن‌َّ اللَّه‌َ لاَ يَسْتَحِْي‌َّ أَن يَضْرِب‌َ مَثَلاً مَّا بَعُوضَه‌ً فَمَا فَوْقَهَا»؛ خداوند از اين كه مثال (به موجودات ظاهراً كوچكی مانند) پشه و حتی بالاتر از آن بزند شرم نمی كند.(6) نام پشه همين يك بار در قرآن وارد شده است‌.

___________

(1) اعراف‌/133.

(2) تفسير نمونه‌، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 6، ص 321، نشر دارالكتب الاسلاميه‌.

(3) قمر،/7.

(4) مأخذ قبل‌، ج 23، ص 23ـ24.

(5) حج‌/73.

(6) بقره‌/26.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید