دعای عزیز شدن

image: 

دعای عزیز شدن در انظار دیگران چیست؟
خداوند حکيم، نظام هستي را بر پايه اسباب و مسببات قرار داده؛ يعني براي پيدايش هر پديده اي علتي خاص و براي حل هر مشکلي راهکارهاي ويژه اي تعيين نموده است. از سويي ديگر می دانیم که خداوند برای آن که انسان به اهداف مورد پسندش برسد، دو گونه اسباب و علل مقرر داشته است: مادي و معنوي. دعا و نماز و مانند آن ها از جمله اسباب معنوي است که خداوند آن را در کنار عوامل مادی مؤثر در سرنوشت و نظام زندگی قرار داده است. هر چند مطلق دعا و نماز های مستحبی مي تواند در ايجاد مهر و محبت موثر باشد، اما از روايات به دست مي‏ آيد که رعايت اموري چند غير از دعا و امور معنوی نیز، موجب جلب محبت ديگران می گردد. در ذیل به هر دو دسته عوامل اشاره می شود: الف ـ راهکارهای معنوي مثل نماز و دعا: برای جلب محبت همسر، پدر و مادر، یا یکی از محارم و یا جلب محبت کسی که داشتن رابطه با او حرام و گناه نیست، وضو بگیر، دو رکعت نماز مثل نماز صبح به قصد قربت و نزدیک شدن به خدا بخوان، بعد از نماز (با گفتن تسبیحات حضرت فاطمه سلام الله علیها) به حمد و ستایش خدا بپرداز، سپس بر محمد و آلش صلوات بفرست. آن گاه این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي إِلْفَهَا وَ وُدَّهَا وَ رِضَاهَا بِي وَ أَرْضِنِي بِهَا وَ اجْمَعْ بَيْنَنَا بِأَحْسَنِ اجْتِمَاعٍ وَ أَنْفَسِ ائْتِلَافٍ فَإِنَّكَ تُحِبُّ الْحَلَالَ وَ تَكْرَهُ الْحَرَامَ وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِلْفَ مِنَ اللَّهِ وَ الْفِرْكَ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيُكَرِّهَ مَا أَحَلَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ».(1) ب ـ راهکارهای عملی و کاربردی: 1. ایمان سرچشمه محبت و محبوبیت: برای جلب محبت دیگران هیچ عاملی مؤثرتر از ایمان به خدا و عمل صالح که در درجه اول به معنای انجام واجبات و ترک گناهان می باشد، نیست. چنان که خداوند در آیه 96 سوره مریم می فرماید: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خداوند رحمان محبت آنان را در دل ها می افکند، و آن ها را محبوب همه می گرداند. اعتقاد به یگانگی خدا و دعوت پیامبران که بازتابش در روح و فکر و گفتار و کردار انسان .... تجلی کند، همچون نیروهای عظیم مغناطیسی کشنده و رباینده (محبت) است(2). هر چه معرفت و ایمان و عمل صالح بیشتر باشد جلب محبت نیز زیادتر می شود. 2. خوش‏ اخلاقى: «حسن خلق‏» کمندى است که ديگران را در دام محبت اسير مى‏ کند. کيست که از برخورد شايسته خوشش نيايد و جذب نشود؟ گشاده‏ رويى، خوش اخلاقي، و شوخ طبعي متعادل، از بارزترين صفات رسول خدا (ص) بود که سهمى‏ عمده در جذب مردم به اسلام و شيفتگى آنان به پيامبر اسلام ‏داشت. خداوند در باره اين خصلت مردمى رسول اکرم (ص) مى‏ فرمايد: «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولک‏»؛به خاطر رحمت الهى بود که براى مردم نرم شدى. اگر تندخو و خشن و سخت‏دل بودى، از دور تو پراکنده مى‏ شدند.(3) 3. عفو و گذشت: کينه‏ توزى و لجاجت، ويژه روح هاى حقير و همت هاى پايين است. بر عکس، آنان که نظر بلند و روح بزرگ دارند، پوزش ها را مى‏ پذيرند، از خطاهاى ديگران چشم مى‏ پوشند و از حق شخصى خويش‏ در مى ‏گذرند. بلند نظرى انسان، عامل محبت دل هاى ديگران است. براى ‏خود انسان نيز نوعى لذت روحى دارد. عفو و گذشت و چشم ‏پوشى و ناديده گرفتن لغزش هاى ديگران، دانه ‏هاى جلب محبت است. ديگران را خوشبين، وفادار و با محبت ‏نگاه مى ‏دارد. البته عفو و گذشت، مربوط به جایی است که فرد خطاکار به اشتباه خود پی برده و درخواست بخشش نماید، ولی اگر آن فرد هنوز دارد خطا می کند یا از خطای خود پشیمان نیست، عفو و بخشش او سبب مشکلات بیش تری می گردد. 4. بخشش و محبت: آدميزاد، بنده احسان است. به هر کس نيکى کنى، او را رام و مطيع‏ خويش مى‏ سازى. به هر کس محبت و لطف کنى، قلعه دلش را فتح ‏کرده ‏اى. به قول سعدى: بنده حلقه به گوش، ار ننوازى برود * لطف کن لطف، که بيگانه شود حلقه به گوش سخن مولاي مان حضرت امير (ع) چنين است: «بالايثار يسترق الاحرار»؛ آزادمردان، با ايثار، بنده و غلام مى‏ شوند(4)، البته بنده و غلام خوبي ها و کرامت هاى اخلاقى. اين هم گام ديگرى‏ در جذب دل ها و ايجاد الفت ها و تحکيم رابطه‏ هاى عاطفى در جامعه‏ بشرى است. 5. تواضع و خاکسارى: امام على (ع) فرموده است: «سه چيز موجب جلب محبت ديگران مى‏ شود: ديندارى، فروتنى و بخشندگى».(5) 6. تفقد، رسيدگى، دید و بازدیدها: مردم، به ويژه گرفتاران و دردمندان، نيازمند احوالپرسى، رسيدگى، و در يک کلمه «تفقد»ند. گاهى يک احوالپرسى و سلام و علیک، شادابى روح و نشاط زندگى ‏فراوانى (براى هر دو طرف) پديد مى‏ آورد. گاهى نوشتن يک نامه يا تلفن کردن به يک آشنا و فاميل، محبت ها و صفاهاى بسيارى ايجاد مى‏ کند. گاهى سر زدن به همسايه و عيادت يک بيمار و شرکت در يک‏ مجلس ختم يا عروسى، مبدا بسيارى از دوستي هاى ماندگار مى‏ شود. ديد و بازديدهاى خانوادگى، دل ها و زندگي ها را به هم مربوط مى‏ کند.

____________________

(1) شيخ طوسي، التهذيب، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1365 ه.ش، ج 7، ص 409.

(2) ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1362 ه.ش، ج 13، ص 144.

(3) آل عمران/159.

(4) عبد الواحد بن تميمي آمدي، معجم الفاظ غررالحكم درر الكلم، مركز الابحاث و الدراسات الاسلاميه، تاريخ نشر، ذي القعده 1413، تحقيق مصطفي درايتي، ص 396.

(5) همان، ص 25.

لینک اصلی : http://www.askquran.ir/thread42398.html#post648838

موضوع: