زبان عربي و مخاطبان قرآن

image: 
 با اينکه گفته مي شود قرآن کتاب جاوداني و جهاني است اما به عربي نازل شده و براي ديگران فايده ندارد آیا این حرف درست است ؟

با اينکه گفته مي شود قرآن کتاب جاوداني و جهاني است اما به عربي نازل شده و براي ديگران فايده ندارد آیا این حرف درست است ؟
 این که گفته شود قرآن چون به زبان عربی است پس برای کسانی که عرب زبان نیستند فایده ندارد، حرفی اشتباه و ناصحیح است. چند نکته: 1. قرآن به هر زبانی نازل می شد، بالاخره دیگرانی بودند که زبانشان متفاوت بود، پس باز هم این سؤال مطرح می شد. 2. مگر اعجاز قرآن، فقط به اعجاز لفظی آن است تا بگوییم پس برای دیگران معجزه محسوب نمی شود. قرآن از جهات مختلفی دارای اعجاز است، که در جای خود بیان شده است. بله، بعضی از وجوه اعجاز برای فردی که باسواد است و یا عربی می داند، بهتر قابل فهم است تا کسی که بی سواد است و یا عربی نمی داند. ولی همان طور که عرض شد همه وجوه اعجاز قرآن بدین گونه نیست، و فردی که با زبان عربی هم آشنایی ندارد می تواند آن را درک کند. 3. برای یک مسلمان، شایسته است تا زبان کتاب آسمانی دین خود را بیاموزد و در راه فهم آن تلاش نماید. 4. برای استفاده از قرآن، می توان از ترجمه آیات و هم چنین از کتب تفاسیر استفاده نموده و کمک گرفت. 5. همین که از صدر اسلام تاکنون پیامها و تعالیم قرآن کریم نشر و گسترش یافته و هنوز باقی و تازه است، می توان فهمید که عربی بودن زبان قرآن برای کسانی که به دنبال فهم از کلام الهی هستند، مانعی محسوب نمی شود. 6. برخی افراد برای خواند یک رمان فرانسوی یا آلمانی، چقدر زحمت و سختی به خود می دهند تا این زبانها را بیاموزند، اما نوبت به خواندن نماز یا قرآن که می رسد می گویند چرا ما باید به عربی بخوانیم.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید