مراتب مهجوریت قران (1)

image: 
درباره مهجوریت قرآن و مراتبش چقدر می دونید؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید.

درباره مهجوریت قرآن و مراتبش چقدر می دونید؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید.

کلات: آیه 30 سوره فرقان اشاره به مهجوریت قرآن دارد: (وَقَالَ الرَّسُولُ یَـَرَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُواْ هَـَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا) در این آیه، حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله از كیفیت برخورد مشركان لجوج و افراد بی ایمان با قرآن، به خداوند شكایت می كند. برخی از مفسران مانند علامه طباطبایی; شكایت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به آخرت دانسته اند، امّا بیشتر مفسران این سخن پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به همین دنیا دانسته اند. ر.ك: تفسیر نمونه، آیت اللّه مكارم شیرازی و دیگران، ج 15، ص 76 مهجوریت و بیگانگى مفاهیم و معارف قرآن در میان مردم ، علت هاى مختلف و متعددى دارداز جمله: 1 . تلاش ها و توطئه هاى شیاطین جنى و انسى باعث شده كه مردم از معارف و مفاهیم قرآن كریم فاصله بگیرند و گرفتار دام ها و فریب توطئه هاى شیاطین شوند . 2 . عدم توجه به مفاهیم و معارف قرآن كریم و در نتیجه عمل نكردن به دستورها و پیام هاى راهگشا و هدایت ساز قرآن مجید نیز یكى از عوامل رایج نشدن فرهنگ قرآنى در میان مردم است در حالیكه مردم باید از پیام ها و راهنماى هاى گرانبهاى قرآن استفاده و در آن تدبّر كنند و سیر تكامل اخلاق و مراحل كمال را به وسیله عمل به آیات قرآن بپیمایند . 3 . از طرفى ، كم توجهى مراكز مختلف فرهنگى به خصوص مراكزى كه وظیفه آنها نشر و گسترش فرهنگ قرآنى و اسلامى است ، باعث شده كه ترویج فرهنگ قرآن در میان مردم كم رنگ شود . یكی از حجابهایی كه مانع از فهم قرآن شریف و استفاده از معارف و مواعظ این كتاب آسمانی است، حجاب معاصی و كدورات حاصله از طغیان و سركشی نسبت به ساحت پروردگار عالمیان است كه قلب را حاجب شود از ادراك حقایق. باز از حجابهای مهم، كه پرده ضخیم است بین ما و معارف و مواعظ قرآن، حجاب حب دنیاست كه به واسطه آن قلب تمام هم خود را صرف آن كند و وجهه قلب یكسره دنیوی شود و قلب به واسطه این محبت از ذكر خدا غافل شود. و هرچه علاقه‏مندی به دنیا و اوضاع آن زیاد شود، پرده و حجاب قلب ضخیم‏تر گردد. مادامی كه انسان در حجاب خود هست نمی‏تواند این قرآن را كه نور است و به حسب فرمایش خود قرآن، نور است، نور را كسانی كه در حجاب هستند پشت حجاب‏های زیاد هستند، نمی‏توانند ادراك كنند. گمان می‏كنند كه می‏توانند اما نمی‏توانند. تا انسان از حجاب‏های بسیار ظلمانی خود خارج نشود، تا گرفتار هواهای نفسانی است، تا گرفتار خودبینی‏هاست، تا گرفتار چیزهایی است كه در باطن خود ایجاد كرده است از ظلماتی كه بعضی‏ها فوق بعض است، لیاقت پیدا نمی‏كند انسان كه این نور الهی در قلب او منعكس شود. از قرآن بپرس: منظور از مهجوریت: الف) اتخاذ قرآن و عترت(ع) به تنهایی تمسك تنها به قرآن و جدایی آن از عترت(ع) است؛ یعنی به كتاب‌الله و عترتی كه هم دوش همدیگر و دو بال در كنار یكدیگر هستند، توجهی نشود یا این‌كه اصلا به خود قرآن و محتوای آن توجهی نشود كه مهجوریت قرآن هر دوی این مسئله را می‌تواند در بر گیرد. ب) كم‌توجهی و بی‌توجهی به خود قرآن معنایی برای مهجوریت آن است ج) بی‌توجهی به محتوا و هدفی كه به خاطر آن نازل شده، به این می‌گوییم مهجوریت قرآن، البته مهجوریت قرآن می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. مهجوریت قرآن در بعد مفاهیم واضح و شفاف است , عوامل مهجوریت 1.بی اطلاعی از محتوای قرآن در بحث توجه به مفهوم قرآن كریم، مهجوریت خیلی واضح و شفاف است؛ یعنی به جرأت می‌توان گفت در جامعه‌ای كه زندگی می‌كنیم، جوانان كه بیشترین قشر جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند، از محتوای قرآن بی‌اطلاع هستند؛ یعنی اصلا نمی‌دانند كه فلان موضوع در قرآن وجود دارد یا نه. اصولا جوانان در مورد دینشان كم‌اطلاع‌اند، به خاطر این‌كه با محتوای قرآن بیگانه است. 2. ناآشنایی با زبان عربی یكی از مهجوریت‌های قرآن به مسئله زبان قرآن باز می گردد به این بیان كه معمولا فارسی‌زبانان توجهی به فراگیری زبان عربی ندارند و بیشتر مایلند قرآن را به زبان فارسی بخوانند. 3. بیگانه بودن با قرائت قرآن جامعه ما با قرائت قرآن بیگانه است، اگرچه وقتی كه ماه رمضان فرا می‌رسد، محافل انس با قرآن و جلسات قرائت قرآن در سراسر كشور در محافل نورانی و در مساجد برپا می‌شود، اما متأسفانه جامعه ما و خصوصا قشر تحصیل‌كرده ما با قرآن بیگانه هستند. شیوع این مسئله در میان جوانان زیاد است و این عیب بزرگی است كه شخصی مسلمان باشد، اما از قرائت قرآن عاجز باشد. این نشان می‌دهد كه با قرائت قرآن بیگانه هستیم، بعضی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، حتی تصور می‌كنند قرائت قرآن فقط و فقط برای فهم قرآن است و در نتیجه این سؤال را مطرح می‌كنند كه چرا لازم است حتما قرآن را با این كلمات عربی سخت بخوانیم، چه اشكالی دارد كه ترجمه فارسی قرآن را فقط قرائت كنیم؟ متأسفانه این هم در میان بعضی‌ها گسترش می‌یابد. خیلی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، می‌گویند كه ما قرآن را می‌خوانیم، اما فقط ترجمه فارسی آن‌را. وقتی از آن‌ها پرسیدم قرائت عربی آن مگر چه اشكالی دارد می‌گویند: چون چیزی از آن متوجه نمی‌شویم، آن را نمی‌خوانیم. در حالی كه می‌دانیم، در فرهنگ دینی ما قرائت قرآن و فهم قرآن دو مقوله كاملا مجزا از هم هستند و هر كدامشان خاصیت، ثواب و خاصیت خودش را دارد.