هنگام ظهور و هجرت به مکه

image: 
به هنگام ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) همه مردم به مکه هجرت می کنند یا اینکه صرفا یاران خاص ایشان به مکه عزیمت می کنند؟

به هنگام ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) همه مردم به مکه هجرت می کنند یا اینکه صرفا یاران خاص ایشان به مکه عزیمت می کنند؟

در ارتباط با گردآمدن یاران مهدوی به هنگام قیام آن حضرت، روایاتی مبنی بر گردآمدن آنان از نقاط متعدد عالم وجود دارد. و با توجه به اینکه آغاز قیام طبق روایات از مکه می باشد این سوال مطرح می شود که آیا همه کسانی که ندای حضرت را درباره قیام می شنوند باید به مکه عزیمت کنند یا اینکه صرفا یاران خاص آن حضرت یعنی همان «سیصد و سیزده نفر» باید به ایشان ملحق شوند؟
در پاسخ به پرسش فوق باید گفت از مجموع روایاتی که در این باب وجود دارد استفاده می شود که گردهم آیی اولیه صرفا مختص یاران خاص آن حضرت می باشد که با سرعت خود را به امام زمان(علیه السلام) در مکه می رسانند و قیام با حضور آنان رسمیت یافته و علنی می شود. ضمن اینکه در برخی از روایات رسیدن تعداد یاران به 10 هزار نفر و حرکت آنان از مکه به صراحت بیان شده است.

برخی از روایات مربوط به گردهم آیی اولیه عبارتند از:
امام زين العابدين (عليه السلام) فرمود: آنان كه از بسترشان ناپديد مى ‏شوند، سيصد و سيزده مرد به تعداد جنگاوران بدر هستند كه صبح ‏هنگام در مكّه‏ اند و آن، همان سخن خداوند متعال است: «هر كجا باشيد، خداوند، همه شما را [گرد] مى‏ آورد و آنان، ياران قائم‏ اند»(1)
الاختصاص‏- با سندش به نقل از حذيفه -: شنيدم كه پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) مى‏ فرمايد: «آن گاه كه وقت خروج قائم‏ مى‏ شود، منادى ‏اى از آسمان ندا مى ‏دهد:" اى مردم! مدّت حكومت جبّاران بر شما به پايان رسيد و بهترين فرد امّت محمّد، حكومت را به دست گرفته است. به مكّه‏ برويد". گروهى از نجيبان مصر و نيكان شام و گروه‏ هاى [زاهد و دنياگريز] عراق بيرون مى‏ روند كه راهبان شب و شيران روزند و دل‏هايشان گويى پاره‏ هاى آهن است، و با او ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏] بيعت مى‏ كنند.»(2)
امام آن گاه بيعت عمومى مى‏ گيرد و چون عدد سپاهيانش به ده هزار تن مى‏ رسد، حركت خود را آغاز مى ‏كند.(3)
او در مكّه‏ مى‏ ماند تا آن كه يارانش به ده هزار تن برسند و سپس از آن جا به سوى مدينه حركت مى‏ كند.»(4)

حاصل این که؛ طبق آنچه در روایات مربوط به مراحل اولیه قیام مهدوی وارد شده است حضور همگان در مکه برای حمایت از قیام مهدوی ضرورت ندارد بلکه تعدادی خاص از یاران که در نهایت به 10 هزار نفر می رسند برای حرکت از مکه کافی بوده و قیام مهدوی به طور رسمی آغاز می شود.

پی نوشت ها:
1. سعید بن هبه الله ، قطب الدین راوندی، ناشر: موسسه الامام مهدی(علیه السلام)، 1409، چاپ اول، قم، ج 3 ص 1156
2. مفيد، محمد بن محمد، الإختصاص، مصحح: علی اکبر غفاری، ناشر: کنگره شیخ مفید، 1413ق، چاپ اول، قم، ص 208.
3. ابن بابویه، محمد بن علی، كمال الدين و تمام النعمه، مصحح: علی اکبر غفاری، نشر اسلامیه،1395ق، چاپ دوم، قم: ص 378.
4. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، مصحح: موسسه ال البیت، ناشر: کنگره شیخ مفید، 1413ق، چاپ اول، قم، ج 2 ص 383.

برای مشاهده مطلب در لینک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: