روزه ایام البیض

image: 

دليل علمي روزه ايام البيض چيست؟

مقدمه؛ امور و مسائل دینی به دو قسم اصول و فروع تقسیم می شوند که در اصول دین لازم است انسان تحقیق کند و با استفاده از عقل و فطرت خویش راه درست را تشخیص دهد. پس از انتخاب دین با بکار گیری عقل و استدلال، نوبت به فروع دین می رسد که انسان باید به آنها ملتزم شود و با توجه به اینکه به خدای حکیم و دانا معتقد شده است، به احکام او نیز اعتماد کند.

بنابراین مفید بودن فروع دین برای رشد مادی و معنوی انسان را می توان از این استدلال که خدای متعال خیر خواه انسان است و بهترین وسیله برای پیشرفت او را فراهم می کند، به دست آورد. علاوه بر اینکه خداوند متعال خالق انسان است و به همین دلیل بهترین روش برای رشد او را می داند، بنابراین روش او بر دیگر روش ها ترجیح داشته و لازم الاجراست.

به همین دلیل است که دانشمندان مسلمان عقل و دین را در یک راستا معرفی کرده و بر این اساس، هر چه عقل به آن حکم کند، دین هم همینطور است یا بالعکس. اما برای این مورد خاص؛ یعنی تاثیر ماه کامل بر انسان و رابطه روزه این ایام، در منابع روایی دلیل و علت علمی یافت نشد. البته با توجه به اهمیت این مطلب(روزه ایام البیض) در متون دینی، روزه آن ایام در رشد معنوی موثر است و در ضمن آن با توجه به اینکه در احکام دینی خصوصا روزه، منافع زیاد جسمی و روانی ذکر شده است، این مورد نیز مسلما مفید است، حتی اگر به جزئیات تاثیر روزه این ایام علم نداشته باشیم. هر چند در برخی کتب به مواردی مانند زیاد شدن جرم و جنایت در ایام البیض(1) یا تشدید اختلالات روانی(2) در آن اشاره شده است، اما دانشمندان به طور قطع این تاثیرات را نپذیرفته اند.

در منابع دینی اگرچه به علت های علمی و پزشکی روزه ایام البیض اشاره نشده اما آثار آن بیان شده است؛ امیر المومنین(علیه السلام) ثمره روزه در این ایام را ترفیع درجات روزه دار و عظمت ثواب آن بیان فرموده است(3) همچنین سبب سفید شدن چهره حضرت آدم(علیه السلام) پس از سیاه شدن آن به سبب نافرمانی خداوند و خوردن میوه ممنوعه، روزه ایام البیض است که در ادامه روایت خداوند می فرماید این سه روز را هر کس از اولاد آدم(علیه السلام) روزه بگیرد، همانند کسی است که تمام روزگار را روزه گرفته باشد.(4) تا جایی که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: زمانی که وارد بهشت شدم اکثر اهل بهشت را کسانی تشکیل می داند که ایام البیض را روزه می گرفتند.(5)

بنابراین با توجه به خیر خواه بودن خالق انسان نسبت به او و همچنین آگاه ترین قانون گذار نسبت به خیر و صلاح انسان، می توان مفید بودن روزه ایام البیض را از نظر جسمی و معنوی ثابت کرد اگر چه در منابع دینی دلیل خاص پزشکی برای این مورد وارد نشده و یا حتی تا کنون دانشمندان در این زمینه نظر خاصی ارائه نکرده باشند.

پی نوشت ها:
1. نابلسی، محمد، (1384)، شگفتیهای خداوند در بدن انسان، بی جا، ص111.
2. مقاله: تاثیرات شگفت‌انگیز ماه روی بدن و سلامتی انسان که تا به حال نمی‌دانستید، بهمن 1395، باشگاه خبرنگاران جوان.
3. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، (1410)، غرر الحكم و درر الكلم، دوم، قم، دار الكتاب الإسلامي، ص422.
4. مجلسي، محمد باقر، (1403)، بحار الأنوار، دوم، بيروت، دار احياء الكتب العربي، ج11، ص171.
5. نورى، حسين بن محمد تقى، (1408)، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، اول، قم، مؤسسة آل البيت عليهم السلام، ج7، ص515.

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60856&p=898401&viewfull=1#post898401

موضوع: