جهت دادن به دوستي و محبت

image: 

چه جوری میشه برای خداوند دوست داشت؟میخوام همسر و فرزندانم رو برای خداوند دوست داشته باشم ولی نمیدونم چه جوری؟سعی کردم کلمه من و مال من رو از توی صحبتهام حذف کنم ولی عملا نمیتونم لطفا راهنماییم کنین.
مومنین شدید ترین محبتشان برای خداست. (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه‏...)(البقره 165)نخست مى ‏گويد:" بعضى از مردم معبودهايى غير خدا براى خود انتخاب مى ‏كنند" (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً) (1).نه فقط بتها را معبود خود انتخاب كرده ‏اند بلكه" آن چنان به آنها عشق مى ‏ورزند كه گويى به خدا عشق مى ‏ورزند" (يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ)." اما كسانى كه ايمان به خدا آورده‏ اند عشق و علاقه بيشترى به او دارند" (وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ).چرا كه آنها مردمى انديشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاك او را كه منبع‏ همه كمالات است رها نمى ‏كنند، هر ميل و محبتى در برابر عشق خدا در نظرشان بى ارزش و ناچيز است، اصلا آنها غير او را شايسته عشق و محبت نمى‏ بينند، جز به خاطر او، و در راه او كار نمى‏ كنند، در درياى بيكران عشق خدا آن چنان غوطه‏ ورند كه على ‏وار مى‏ گويند:فهبنى صبرت على عذابك فكيف اصبر على فراقك!:" گيرم كه بر عذاب تو صبر كنم اما با فراق و دورى تو چكنم" .اساسا عشق حقيقى هميشه متوجه نوعى از كمال است، انسان هرگز عاشق عدم و كمبودها نمى‏ شود، بلكه همواره دنبال هستى و كمال مى‏ گردد و به همين دليل آن كس كه هستى و كمالش از همه برتر است از همه كس به عشق ورزيدن سزاوارتر مى‏ باشد.كوتاه سخن اينكه همانطور كه آيه فوق مى ‏گويد: عشق و علاقه افراد با ايمان نسبت به خدا از عشق و علاقه بت پرستان به معبودهاى پنداريشان ريشه ‏دارتر و عميق تر و شديدتر است.چرا چنين نباشد آيا كسى كه واقعيتى را دريافته و به آن عشق مى ‏ورزد با كسى كه گرفتار خرافه و تخيل است مى‏ تواند يكسان باشد؟ عشق مؤمنان از عقل و علم و معرفت سرچشمه مى ‏گيرد اما عشق كافران از جهل و خرافه و خيال!.و باز به همين دليل عشق نخست به هيچ وجه متزلزل نمى ‏گردد ولى عشق مشركان ثبات و دوامى ندارد!(2) نتیجه :با توجه به آیه فوق و تفسیر آن هر محبتی که برای خدا باشد، نه تنها اشکال ندارد بلکه آن محبت خدایی است .شما ببینید اگر در جایی که خداوند امری فرموده و فرزند یا همسر شما مثلا سخن دیگری بگوید، به کدامیک عمل میکنید؟ اگر به امر خداوند متعال عمل میکنید، محبتتان به همسر و فرزند خدایی است وگرنه خیر.

_________________________________________________

(1)" انداد" جمع" ند" به معنى" مثل" است، ولى به گفته جمعى از اهل لغت به مثلى گفته مى‏شود كه شباهت جوهرى به چيز ديگر دارد در حالى كه" مثل" مفهوم اعمى دارد. بنا بر اين معنى آيه چنين مى ‏شود كه: مشركان اعتقاد داشتند تنها در جوهر ذات شبيه خدا هستند و به تعبير ديگر صفات الهى- از روى جهل و نادانى- براى آنها قائل بودند.

(2)تفسير نمونه، ج‏1، ص: 565

لينك بحث اصلي : http://www.askquran.ir/thread29527.html

موضوع: