توبه از گناه سخن چینی

image: 
طریقه توبه در کسی که گناه سخن چینی انجام داده چگونه است؟ آیا فقط با ندامت و پشیمانی و تکرار نکردن این گناه توبه قبول است یا خیر؟

طریقه توبه در کسی که گناه سخن چینی انجام داده چگونه است؟ آیا فقط با ندامت و پشیمانی و تکرار نکردن این گناه توبه قبول است یا خیر؟

یکی از آفات زبان که از رذایل اخلاقی به شمار می‌رود و انسان را از راه خدا دور می‌سازد، نمّامی و سخن‌چینی است. از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت است که همانا کسی که سخن می‌برد خبرکش است.(1) سخن‌چینی به این معنا است که سخنی را که از کسی شنیده، به دیگری بگوید که انتقال این سخن موجب اختلاف آن دو گردد و یا راز شخصی را افشاء کردن می‌باشد. به عبارت دیگر سخن چینی، بیان سخنان گفته شده درباره کسی، به خود اوست، به این معنا که به وی بگویند فلان شخص درباره تو چنین گفت؛ و سخن چین به کسی می گویند که سخن فردی را به کسی که مطلبی درباره او گفته شده برساند. امام صادق (علیه السلام) درباره لشگر عقل و جهل می فرماید: «وَصَون الحدیث وَ ضدّه الّنمیمة»؛ و نگاهبانی گفتار (از لشگریان عقل است) و ضد آن سخن چینی است که (از لشگریان جهل به شمار می رود).(2) قطعا چنین گناهی با توبه به معنای پشیمانی و عدم تکرار آن بخشیده می شود و اگر غیبت و تهمتی نبوده، حلالیت نیاز ندارد و سعی کنید رابطه دوستی را بین آن دو شخص، برقرار نمایید. برای توبه هم به این نکات توجه بفرمایید: اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي‌فرمايند: «التَّوْبَةُ عَلَي أَرْبَعَةِ دَعَائِمَ نَدَمٍ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفَارٍ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٍ بِالْجَوَارِحِ وَ عَزْمِ أنْ لَا يَعُود»؛ توبه داراي چهار پايه است: پشيمانى دل، استغفار به زبان، عمل به وسيله اعضا و تصميم به ترك تكرار.(3) براي اين که توبه کنيد: 1- يک وضو بگيريد. 2- دو رکعت نماز به نيت نماز توبه، مانند نماز صبح بخوانيد. 3- بعد از نماز در حالی که آن خطاهای گذشته را مرور می کنيد، 7 مرتبه بگوييد، استغفر الله ربي و اتوب اليه. 4- سر را به سجده بگذاريد و بعد از صلوات، به خدا و خود، يک قول بسيار جدی بدهيد که ديگر آن خطاهای گذشته را تکرار نخواهيد کرد و تصميم بگيريد که پاک زندگی کنيد 5- برای اين که توبه شکسته نشود، يک جريمه سنگين برای خود در نظر بگيريد. 6- بعد از توبه سعی کنيد به واجبات خود پای بند باشيد و از گناهان دوری کنيد. اگر اين مراحل را انجام دهيد، مطمئن باشيد، هنوز سر از سجده بر نداشته، حق تعالی پرونده شما را از خطاهای گذشته پاک خواهد نمود و شما پاک خواهيد شد. به اين آيه شريفه توجه بفرماييد: «مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً»؛ آن كسانى كه از گناه توبه كنند و عمل صالح به جاى آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.(4) 7- سعی کنيد به مرور، آگاهی خود را نسبت به مسائل دينی و وظايف خود بالا ببريد در اين زمينه کتابهايی مانند اخلاق الهی استاد اخلاق مرحوم مجتبی تهرانی، قلب سليم و گناهان کبيره شهيد دستغيب را مطالعه بفرماييد.

________________

(1) میزان الحکمة، ج 13، ص 6479.

(2) کلینی کافی، ج 2، ص 369.

(3) بحارالأنوار، ج 75، ص 81.

(4) فرقان/ 70.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: