تبدیل حسادت به غبطه

image: 
چطور می توانیم حسادت را تبدیل به غبطه کنیم؟

چطور می توانیم حسادت را تبدیل به غبطه کنیم؟ توجه به این راه کارها به انسان کمک می کند، حسادت را کنار بگذارد: 1. فکر کردن در ضررهایی که حسد بر روح و روان دارد: چون حسود همواره در غم و غصه خواهد بود، زیرا نعمت های الاهی نسبت به دیگران هم همیشگی است و هم بی شمار و او در این آتش نگرانی و افسردگی می سوزد. 2. فکر کردن در مورد ضررهایی که معصومین (علیهم السلام) برای دین و آخرت حسود بیان کرده اند، که برخی از آنها را بیان می کنیم: حسد آفت دین، از بین برنده ایمان، باعث خروج از ولایت و دوستی ذات حق تعالی، دشمنی با کارهای خداوند، موجب عدم قبولی طاعت و توبه و شفاعت، و از بین برنده خوبی ها و منشأ بسیاری از گناهان است.(1) 3. تقویت ایمان نسبت به ذات حق تعالی و صفات و افعال او، و این که او هر دارایی، خوبی و زیبایی روحی و دنیوی و اخروی که به هر فردی داده است، به خاطر رحمت، عدالت، حکمت و امتحان می باشد و بداند که اگر فردی از آنها بی بهره است، بر اساس حکمتهای الهی، مانند امتحان و یا بالابردن درجات روحی و اخروی و... است. 4. بدست آوردن روحیاتی که در ضدیت با منشأ حسد هستند؛ یعنی به جای زشتی باطنی، پاکی و گستردگی درونی داشته باشد. به جای احساس تهی و کوچکی از دارایی دیگران، عزت و کرامت نفس داشته باشد؛ به جای خود خواهی و خود ستایی، خدا خواهی، خداشناسی و فروتنی؛ و به جای دشمنی، دوستی با دیگران را پیشه خود سازد. 5. رفتاری خلاف مقتضای حسادت انجام دهد: به جای نگرانی خوشحالی؛ به جای ترش رویی، خوش رویی و به جای بدگویی، تعریف نماید، به گونه ای این نوع رفتار ها ادامه یابد که مایه دوستی و مهربانی شود. 6. راز و نیاز داشتن با ذات حق تعالی، که هم بی نیاز است و هم بی نیاز کننده؛ راز و نیاز ، بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی مثل حسادت می باشد. امام زین العابدین و سید الساجدین (علیه السلام) در راز و نیازش با ذات حق تعالی،عرضه می دارند: خداوندا به تو پناه می برم از طوفانی شدن حرص و شعله ور گردیدن خشم و غالب شدن حسادت.(2) 7. به استعدادهای خود توجه کند. شخص حسود باید توجه کند که هر انسانی استعدادی دارد و خودش نیز دارای ویژگی ها و استعدادهای مثبتی است که شخص محسود فاقد آنهاست و باید خدا را به خاطر آن استعدادها شکر نماید و آنها را تقویت نماید.

_________

(1) برای اطلاع بیشتر، نک: کافی، ج2، ص307؛ وسائل الشیعه، ج15، ص366؛ مستدرک الوسائل، ج12، ص20 و کیمیای سعادت و معراج سعادت، بحث حسادت.

(2) «اللهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب و غلبة الحسد». صحیفه سجادیه، ص56، کان من دعائه (علیه السلام) فی الاستعاذة من المکاره و سیئی الاخلاق و مذام الافعال.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: