انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت حضرت زهرا(س)

image: 

پرسش:
«انقلاب اسلامی ایران حاصل مجاهدت های حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است.» چگونه انقلاب اسلامی می تواند نتیجه مجاهدت های ایشان باشد؟
 

پاسخ:
۱- برای فهم این نکته باید به واکاوی اقدامات حضرت زهرا (سلام الله علیها) بپردازیم و هدف ایشان را از حمایت از ولایت و در نهایت شهادت در این راه بدانیم. پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) انحرافی در امت به وجود آمد که مردم از پیمودن راه صحیح و تبعیت از امام و جانشین بر حق و بلافصل ایشان سرباز زدند.

۲- حضرت زهرا (علیهاالسلام) با وجود محدودیت های متعدد اقدام به جهاد با هدف یاری ولایت نموده و به مردم از راه های مختلف حقانیت امیرالمومنین (علیه السلام) را یادآوری نمودند و با خواندن خطبه های متعدد مانند فدکیه و رفتن به درب خانه انصار همراه با کودکان برای یادآوری روز غدیر و .... مدافع حریم ولایت شدند. اگر تمام این اقدامات حضرت را در نظر بگیریم متوجه مجاهدت ایشان می شویم و این که سرانجام در این راه جان مبارکشان را تقدیم نموده و فدایی مولاشدند.

۳- انقلاب ما نشات گرفته از فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) بوده است. ما از حضرت زهرا (سلام الله علیها) آموختیم که باید با ظلم و ظالم مبارزه کرد و حکومت باید به دست اهلش برسد. همین فلسفه انقلاب است. شیعه این را از حضرت زهرا آموخته که نباید کسی در جایگاه پیامبر بنشیند که اهلیت آن را ندارد. تمام برکات انقلابمان را مدیون حضرت زهرا (علیهاالسلام) هستیم. حضرت به ما آموختندکه حق باید در دست اهلش باشد. اهل حق گاهی منصوص به نصب خاص می باشد که امامان معصوم دوازده گانه هستند و به اسم مشخص شده اند. در زمان غیبت نیز حاکم به نصب عام می باشد که در این صورت عالمی که شرایط خاص را داشته باشد به عنوان نايب امام زمان علیه السلام و با همان ادله ولایت فقیه حکومت مشروع خواهد داشت و امر الهی بر این اساس مانند زمان امام معصوم پیش خواهد رفت.

۴- این مجاهدتها و فداکاری های حضرت منشا ایستادگی و مقاومت دربرابر ظلم شد و ام الائمه به محبان و یاران خود درس صبر و بیان حقانیت ولایت و اهل بیت (علیهم السلام) را تعلیم دادند. چنان چه مکتب اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نیز در راه ایستادگی در برابر ظلم و بی عدالتی همراه یاران خویش به شهادت رسید و این مجاهدت ها الگویی شد برای همه آزادی خواهان جهان که ایستادگی و مقاومت بر حق را بیاموزند. از این جهت امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند:
«نحن حجج الله علی خلقه و جدتنا فاطمه حجه الله علینا؛ ما حجت و الگوی خدا بر مردم هستیم و مادرمان فاطمه حجت و الگوی خدا برماست.» (۱) بنابراین یکی از دلایل قیام سیدالشهدا )علیه السلام( و خونخواهی و قیام ایشان الگوگیری از سیره مادر بزرگوارشان بود.

۵- انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) باالگوگیری از این اقدامات حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مجاهدت های دلیرانه ایشان توانست در همان هدف مقدس حرکت نماید. اگر ایشان به دلیل عدم همراهی مردم موفق به اهداف ظاهری نشد ولی با شهادت خویش و خون سرخ خود اسوه ای برای مردم ایران شد تا با حضور در میدان و نهراسیدن از توپ و تانک و تهدیدهای مداوم دشمنان ملت به جهاددر راه خدا بپردازند.

۶- امام خمینی (ره) فرمود:
«من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(علیه السلام) هستند.» (۲)
بر این اساس ملت انقلابی ایران در عصر حاضر به این دعوت الهی پاسخ مثبت داده و همچنان پس از ۴۰ سال از این انقلاب با وجود مشکلات و سختی ها و ... در دفاع از نظام اسلامی و ولایت فقیه و جانشین امام عصر (علیه السلام) استوار ایستاده اند.

پی نوشت ها:
۱- سید عبد الحسین طیب، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلام، ۱۳۷۸، دوم، تهران، ج ۱۳، ص ۲۲۵.
۲- سیدروح الله خمینی (ره)، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۹، تهران ج ۲۱، ص ۴۱۰.

موضوع: