امام زمان ( عج الله تعالی فرجه الشریف ) شهید میشوند ؟

image: 

پرسش:

چرا با وجود آنکه در زمان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) زمین پر از عدل و داد است و تنها دین اسلام وجود دارد (بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۱، باب ۲۷، ح ۲۹) و احادیث بسیاری در این باب موجود است باز هم امام زمان ( عج الله تعالی فرجه الشریف ) به شهادت می‌رسند؟

پاسخ:

درباره چگونگی از دنیا رفتن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلیل قطعی در دست نیست. لذا پاسخ این سؤال در گرو آن است که شهادت حضرت را از جانب عده‌ای پذیرفته و در نهایت بپرسیم با توجه به کامل شدن عقول از جانب مردم و کشته شدن افراد ظالم، چگونه عده‌ای اقدام به قتل و شهادت امام می‌کنند؟ و حال آنکه ظاهر برخی از روایات حاکی از آن است که امام زمان ( عج الله تعالی فرجه الشریف) به صورت طبیعی از دنیا می‌رود آن چنانکه در روایات نقل شده است که امام حسین (علیه‌السلام) و یارانش در اواخر حیات امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رجعت می‌کنند و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از معرفی آن‌ها و شناخت مردم، از دنیا رحلت می‌کند و امام حسین (علیه‌السلام) غسل و دفن حضرت را بر عهده می‌گیرد. «فَإِذَا اسْتَقَرَّتِ الْمَعْرِفَةُ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُ الْحُسَینُ (علیه‌السلام) جَاءَ الْحُجَّةَ الْمَوْتُ(۱) چون در دل مؤمنان استوار شود كه او حسین (علیه‌السلام) است اجل امام دوازدهم كه حجت است فرا رسد...».

بنابراین ظاهر این حدیث آن است که حضرت به صورت طبیعی از دنیا می‌رود به علاوه آنکه بر فرض پذیرش شهادت، حضرت با ظهور خود ظالمان فعلی را از بین می‌برد؛ اما احتمال وجود انسان‌هایی که ممکن است در آینده به دلایل مختلف از صراط مستقیم خارج شده و موجب شهادت حضرت شوند، وجود دارد از این‌رو در روایتی آمده که در زمان حکومت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کسانی که زنای محصنه انجام دهند، سنگسار می‌شوند. کسی که از دادن زکات واجب خودداری کند، کشته می‌شود و این موارد حاکی از آن است در آن زمان نیز افراد متخلف و گنه کار وجود دارند، گرچه فضای عمومی جامعه فضای عدالت است.(۲)

پی‌نوشت‌ها:

۱. مرحوم کلینی، الكافی، چ‌دار الكتب الإسلامیة، تهران، ۱۳۶۵ ه ش، ج۸، ص۲۰۶.

۲. ر.ک دوانی، علی، مهدی موعود (ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار)، چ‌دار الکتاب الا سلامیه، تهران، بی‌تا، ص۱۱۱۳.

 

موضوع: