الآن بهشت و جهنم؟

image: 
با توجه به اینکه هنوز قیامت نشده، و فعلا جزا و پاداش در جهنم و بهشت برزخی اتفاق میفتد، آیا الان کسی در بهشت حضور دارد؟

با توجه به اینکه هنوز قیامت نشده، و فعلا جزا و پاداش در جهنم و بهشت برزخی اتفاق میفتد، آیا الان کسی در بهشت حضور دارد؟

در پاسخ گفتنی است: از آیات و روایات بسیاری استفاده می‌ شود که بهشت و جهنم اکنون موجودند(1) و بخشى از آن در سفر معراج، مورد مشاهده پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) واقع شد.(2) چنان که شیخ صدوق(ره) در این‌ باره می‌ گوید: «و اعتقاد ما درباره بهشت و جهنم آن است که هر دو الآن موجودند و آفریده شده‌ اند و آن‌ که جناب نبوی(صلی الله علیه و آله) در معراج، داخل بهشت شده و جهنّم را رؤیت نموده است».(3) از اینرو هر انسانى که متولد می‌ شود براى او دو جایگاه، یکى در بهشت و دیگرى در جهنم تعبیه می‌ شود، که اگر با ایمان و اعمال صالح از دنیا برود، پس از برپایی قیامت و حساب و کتاب و میزان وارد سراى بهشتى خود می‌ شود و گرنه به جهنم و سراى دوزخ افکنده می‌ شود.

بنابراین، آن بهشت و جهنم که در قیامت، منزل‌ گاه ابدى انسان خواهند بود اکنون موجودند و توسط افکار و حالات و افعال انسان تکمیل گشته و کیفیت آنها رقم می‌ خورد، اما تا قیامت عظمی و حساب و کتاب برپا نشود کسى به آن دو وارد نگشته و براى کسى جز رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در سفر معراج، مشهود واقع نشده‌، البته با توجه به اینکه اوصیاء الهی یعنی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کلهم نورٌ واحده هستند، امکان مشاهده و یا حضورشان در بهشت اخروی به اذن الله، چنانکه در سفر معراج برای پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) اتفاق افتاد منتفی نیست.

در پاسخ کسی که گمان کند؛ مخلوقات و انسان های هر دوره از آفرینش، قیامت، و بهشت و جهنم مستقلی دارند و پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) در سفر معراج، انسان های دوره های پیشین را در بهشت و جهنم دیده باید گفت: گرچه از منظر دینی و طبق روایات، مسلم است که قبل از حضرت آدم (علیه‌السلام) مخلوقات دیگری (جن و نسناس ها) بر روی کره زمین زندگی می کرده اند.(4) اما باید دقت داشت که اولاً این قبیل مسائل، از جمله مصادیق غیب هستند و ما به آنها دسترسی عینی و قطعی نداریم و نمی توانیم همه جزئیات آن ها را کشف کنیم، ثانیاً در باره جزئیات زندگی و مرگ و حشر و نشر آن ها و پاداش و جزای آن ها چیزی در آیات و روایات بیان نشده، و ما باید به همان مقداری که در روایات بیان شده، بسنده کنیم، ثالثاً مورد سؤال در باره بهشت و جهنم انسان های همین دوره خلقت و بنی آدم است و هیچ اشاره ای به دوره های پیشین ندارد. فلذا چنین مطالبی که هر عالم و دوره های مختلف خلقت و مخلوقات قبلی هر کدام یک قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم مستقلی دارند در هیچ آیه و روایتی نقل نشده و هیچ دلیلی بر صحت و درستی این قبیل ساخته های ذهنی نداریم.

پی نوشت ها:
1. ر.ک: آیات 131 و 133 سوره آل عمران و آیه 25 سوره بقره.
2. در روایتی؛ یکی از اصحاب امام رضا(علیه السلام) از آن‌ حضرت درباره بهشت و دوزخ پرسید که آیا آن ها هم‌ اکنون آفریده شده‌ اند؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «آری آفریده شده‌ اند، و پیامبر(صلی الله علیه و آله) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد ... کسی که آفرینش بهشت و جهنّم را انکار کند پیامبر(صلوات الله علیه) را تکذیب کرده است و ما را نیز تکذیب کرده است، و هرگز در تحت ولایت ما نیست...»، شیخ صدوق، الأمالی، کتابچى، تهران، چاپ ششم، 1376ش، ص 461.
3. شیخ صدوق، الاعتقادات، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، قم، چاپ دوم، 1414ق، ص 79.
4. ر.ک: شیخ صدوق، کتاب توحید، نشر علویون، قم، 1388، ج 1، ص 277 ؛ خصال، شیخ صدوق، مترجم: کمره ای، نشر کتابچی، تهران، 1377، همان، ج 2، ص 652، ح 54.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: