اعتماد دختران شعیب(ع) به موسی(ع)

image: 
در آیه 26 سوره قصص، دختران حضرت شعیب(علیه السلام) قوی بودن موسی(علیه السلام) را دیده بودند، ولی از کجا متوجه امانت داری او شدند که به پدرشان گفتند او امین است؟

در آیه 26 سوره قصص، دختران حضرت شعیب(علیه السلام) قوی بودن موسی(علیه السلام) را دیده بودند، ولی از کجا متوجه امانت داری او شدند که به پدرشان گفتند او امین است؟

«قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ‏ الْقَوِيُّ الْأَمين‏»؛ يكى از آن دو (دختر) گفت: «پدرم! او را استخدام كن، زيرا بهترين كسى را كه مى ‏توانى استخدام كنى آن كسى است كه قوىّ و امين باشد (و او همين مرد است)»(1) این که حضرت موسی(علیه السلام) موقع رفتن به خانه حضرت شعیب(علیه السلام) پشت سر دختر شعیب راه نرفت تا مبادا نگاهش به هیکل او بیفتد، و چون حیا را رعایت کرد، این حکایت از درستکاری و امین بودن اوست. بیان مفسران؛ نویسندگان تفسیر نمونه می گویند: امانت و درستكاری موسی(علیه السلام) آن زمان روشن شد كه در مسير خانه شعيب راضى نشد دختر جوانى پيش روى او راه برود، چرا كه باد ممكن بود لباس او را جابجا كند. هم چنین، چون در مبارزه با قبطیان، حضرت موسی حاضر نشد با آنان سازش کند و به آنان روی خوش نشان نداد، امانت و درستکاری خود را ثابت کرده است.(2) علامه(ره) چنین می آورد: دختر حضرت شعیب(علیه السلام) از عفتى كه حضرت موسی(علیه السلام) در گفتگوى با آن دو دختر از خود نشان داد، و از اين كه غيرتش تحريك شد و گوسفندان آنان را آب داد، و نيز از طرز به راه افتادن او تا خانه شعيب چيزهايى ديده كه به عفت و امانت حضرت موسی(علیه السلام) پى برده است.(3) تفسیر قمی: وقتی دختر شعیب(علیه السلام) پیام پدرش را برای حضرت موسی(علیه السلام) آورد، دختر شعیب که راه را می دانست از جلو حرکت می کرد و موسی پشت سر او بود؛ تا این که بادی وزید و راه رفتن برای دختر شعیب که تلاش می کرد لباسش را حفظ کند، سخت شد، موسی گفت من جلو می روم و تو از پشت سر من بیا و با انداختن سنگ به سمتی که مسیرمان است مرا راهنمایی کن؛ زیرا ما از قومی هستیم که نگاهمان به پشت زنان نیفتاده و نمی افتد. .... حضرت شعیب به دخترش فرمود: قوی بودن او را از این که تنهایی دلو را از چاه کشیده و گوسفندان را آب داد و... فهمیدی، ولی امین بودن او را از کجا فهمیدی؟ دختر شعیب همین موضوع را به عنوان دلیل بر امین بودن موسی، بیان کرد و جواب داد او به من گفت که پشت سر او حرکت کنم زیرا او از قومی است که به عقب زنان نگاه نمی کنند. از این فهمیدم که او امین است.(4) روایت تفسیری: این سؤال از امام رضا(علیه السلام) نیز پرسیده شده و امام(علیه السلام) همین موضوع کراهت داشتن موسی از این که نگاهش به قامت و هیکل دختر شعیب بیفتد، را بیان فرموده اند.(5‏)

پی نوشت ها:

1. قصص: 28/ 26.

2. مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، انشترات دارا الکتب الاسلامیه، ج 16، ص 64 و 65.

3. طباطبایی، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات جامعه مدرسین، ج ‏16، ص 36.

4. ر.ک: قمی، تفسير القمي، ناشر: دارالکتاب، ج ‏2، ص 138.

5. مجلسی، بحارالانوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي، ج 13، ص 45.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید