فواید نماز خواندن را توضیح دهید.
1. "نماز" از واجباتی که در قرآن کریم و روایات اسلامی بیشترین تأکید و سفارش بر آن شده و تنها واجبی است که مکلف، ـ حتی در حال مرگ ـ باید آن را به جا بیاورد و تحت هیچ شرایطی نباید ترک شود و توصیه تمام انبیای الهی به امتهایشان بوده و در روز حسابرسی نیز اگر این عمل (نماز) مورد قبول واقع شود، سایر اعمال نیز مقبول میافتد. خداوند متعال میفرماید: "قُل لِعِبادی الّذینَ ءامنوا یقیموا الصلوَة و یُنفِقوا ممّا رزقنـَهم...; (ابراهیم، 31) به آن بندگانم که ایمان آوردهاند بگو: نماز را به پا دارند و از آنچه به ایشان روزی دادهایم، پنهان و آشکارا انفاق کنند... ." در جایی دیگر میفرماید: "إنّ الصّلوَة کانت علی المؤمنینَ کتـَباً موقوتًا; (نسأ، 103) نماز را ]به طور معمول[ انجام دهید; زیرا نماز، وظیفه ثابت و معینی برای مؤمنان است." پیامبر اکرممیفرماید: "اولین نگاه در روز قیامت به پرونده اعمال، نگاه به نماز است. اگر نماز بنده مورد قبول قرار گیرد، به بقیّه اعمال نیز توجه میشود; اما اگر نماز مورد قبول قرار نگیرد، به سایر اعمال نیز توجهی نخواهد شد."(میزانالحکمة، محمد محمدی ریشهری، ج 5، ص 374، مکتب الاعلامالاسلامی.) امام علیفرمود: "اوصیکم بالصّلوَة و حفظها فإنّها خیر العمل و هی عمود دینکم; شما را به نماز و محافظت از آن توصیه میکنم. همانا بهترین عمل نماز و ستون دین شماست."(میزانالحکمة، همان، ص 368.) 2. خداوند در آیههای مختلف قرآن، بر وجوب نماز تصریح فرموده: "و أقیموا الصّلوَة و ءاتوا الزکوَة و أطیعوا الرسول لعلّکم ترحمون; (نور،56) و نماز را به پا دارید و زکات بدهید و پیامبر ]خدا[ را فرمان برید تا مورد رحمت قرار گیرید." "اقیموا" صیغة امر است و امر نیز بر وجوب دلالت میکند. و... . 3. دربارة علت وجوب نماز هم، مطالبی در روایات اسلامی آمده است; از جمله امام رضا7 فرمود: "علت تشریع نماز توجه و اقرار به ربوبیّت پروردگار، و مبارزه با شرک و بتپرستی و قیام در پیشگاه پروردگار در نهایت خضوع و تواضع، و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش از معاصی گذشته و نهادن پیشانی بر زمین همه روز برای تعظیم خداوند است، و نیز اینکه انسان همواره هوشیار و متذکر باشد که گرد و غبار فراموشی بر دل او ننشیند و مغرور نشود. خاشع و خاضع باشد، ... و همین توجه به خداوند متعال و قیام در برابر او، انسان را از معاصی باز میدارد و از انواع فساد جلوگیری میکند."(وسایلالشیعة، شیخ حرعاملی;، ج 4، ص 8 و 9، مؤسسه آلالبیت:.) 4. دربارة تأثیر و نتایج نماز در دنیاو آخرت، آیات و روایات زیادی وارد شده; از جمله خداوند میفرماید: "إنّ الصّلوَة تنهیَ عنِ الفحشأ و المنکر; (عنکبوت، 45) همانا نماز ]انسان را در دنیا[ از زشتیها و گناه باز میدارد." پیامبراکرممیفرماید: "اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج مرتبه خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او میماند؟" در پاسخ عرض کردند: "خیر" فرمود: "نماز، همانند این آب جاری است. هر زمانی که انسان نمازی میخواند، گناهانی که در میان دو نماز انجام شده،از میان میرود."(وسایلالشیعة، همان، ص 12.) بنابراین نماز گناهان انسان را پاک میکند. همچنین نماز، غفلت زدا بوده و خودبینی و کبر را از بین میبرد و پردههای غرور و خودخواهی را کنار میزند و وسیله پرورش فضایل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است.(ر.ک: تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازی و همکاران، ج 16، ص 289ـ294، انتشارات دارالکتبالاسلامیة.) امّا تأثیر نماز در رفتار و اخلاق و آرامش روح و علت آن، امری است که خود قرآن کریم و روایات اهلبیت: و تجربة نمازگزاران در طول تاریخ، آن را تأیید میکنند که نمونههایی از آنعبارتاند از: الف ـ تأثیر در رفتار 1. ترک فحشا و زشتیها: "إِنَّ الصَّلَوَةَ تَنْهَیَ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنکَر;(عنکبوت،45) همانا نماز ]انسان را در دنیا[ از زشتیها و گناه باز میدارد." امّا این که چرا نماز چنین خاصیتی دارد، علتهای گوناگونی دارد، که برخی از آنها عبارتاند از: الف ـ نماز سبب تقویت ایمان و تقوای انسان میشود. ب ـ انسان دست کم روزی پنج زمان ـ در اوقات نماز ـ نمیتواند مرتکب فحشا و منکر شود. ج ـ چون میداند برخی گناهان مانند شرابخواری و لباس و مکان غصبی و... مانع از صحّت نماز است، آنها را ترک میکند. 2. انضباط: نماز از دو جهت به منظم شدن کارهای انسان کمک میکند، یکی آن که چون واجب است در زمانهای منظّم و معیّنی انجام شود، به طور قهری باعث میشود که انسان کارها و امور خود را بر اساس آن تنظیم کند; دیگر آن که چون خود نماز از نظر محتوا، یک رفتار بسیار منظم است و آداب و احکام آن نیز از نظم خاصی برخوردار است، روحیة انضباط را در نمازخوان به وجود آورده، تقویت میکند. 3. تکلیف مداری و جدیّت رفتاری: نماز سبب میشود که هر انسانی ـ هر چند اعمال از روی مسئولیت، کمتر داشته، زمینهها و انگیزههای جدّی بودن در کارهایش وجود نداشته باشد ـ در هر روز چند بار عمل به صورت جدّی و از روی مسئولیت را تجربه کند. ب ـ تأثیر در اخلاق1. تواضع: امام علیمیفرماید: "خداوند ایمان را برای پاکسازی انسانها از شرک واجب کرده است و نماز را برای پاکسازی از کبر."(نهج البلاغه، خطبههای امام علی، ج 4، ص 55، نشر دارالمعرفة، بیروت.) 2. توجّه: نماز، غفلت زداست; بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کنند و غرق زندگی مادی و لذتهای زودگذر آن گردند، امّا نماز به این دلیل که در فاصلة زمانی مختلف و به طور مکررّ هر شبانه روز پنج بار انجام میشود، همیشه به انسان اخطار و هشدار داده، هدف آفرینش او را خاطرنشان میسازد و موقعیت او را در جهان به او گوشزد میکند. ج ـ تأثیر در آرامش روحی: قرآن نماز را وسیلة یاد پروردگار معرفی میفرماید: "أَقِمِ الصَّلَوَةَ لِذِکْرِیَّ ;(طه،14) نماز را برپادار تا به یاد من باشی." از طرفی یاد خداوند هم باعث آرامش قلوب است: "أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَغنُّ الْقُلُوبُ ;(رعد،28) آگاه باشید! تنها با یاد خدا، دلها آرامش مییابد." و کسی که از نماز دوری کند، از آسایش و آرامش دور شده است، زیرا از یاد خدا فاصله گرفته است: "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُو مَعِیشَةً ضَنکًا;(طه،124) و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی ]سخت و[ تنگی خواهد داشت." در آیة 277 سورة بقره نیز نماز را یکی از چیزهایی معرفی میکند که برای دوری انسان از ترس و غم، مؤثر است.
اضافه کردن دیدگاه جدید