ازدواج‌، چه نقشی در بهداشت روانی جامعه دارد؟

ازدواج‌، نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده‌، اجتماع و جامعه است‌. ازدواج‌، اگرچه از یک دید، مسئلة شخصی و فردی است‌، ولی از دید دیگر، از آن‌جا که بنیانش در سایة جامعه انسانی نهاده می‌شود، سود و زیانش جامعه را نیز دربرمی‌گیرد. بهداشت روانی جامعه‌، با آرامش‌، رفاه‌، دور بودن جامعه از هیجانات‌، بی‌بند و باری‌ها، بی‌هدفی‌ها، بی تعهدی‌ها و... به دست می‌آید. عامل مهم در رسیدن به این هدف‌، تشکیل خانواده از سوی جوانان است‌; چنان که پیامبر اکرم‌می‌فرمایند: "من تزوج فقد احرز نصف دینه‌; هرکس که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است‌."(من لا یحضر الفقیه‌، شیخ صدوق (ره‌)، ج 3، ص 383، جامعه مدرسین‌.") حدیث یاد شده‌، ازدواج را عامل مهمی در دور نگه‌داشتن دین و جامعه‌، از انحرافات می‌داند. در این جا به برخی از فایده‌هایی که تشکیل خانواده برای جامعه دارد، اشاره می‌شود: 1. ازدواج‌، عاملی برای سکون‌، آرامش و گسترش مدنیت بشری است‌. دو همسر، مایة آرامش و راحتی یک‌دیگرند که این آرامش‌، مسلماً به جامعه نیز منتقل خواهد شد. (روم‌،21) 2. برنامه ریزان اقتصادی بر این باورند که دست‌یابی به رفاه و توسعة جامعه در سایة تشکیل خانواده‌، آسان‌تر است‌. "بی‌همسران خود، و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید، اگر تنگ‌دستند، خداوند آنان را از فضل خویش بی‌نیاز خواهد کرد و خدا گشایش‌گر است‌." (نور،32) 3. در سایة ازدواج مشروع‌: طغیان‌ها، هیجانات درونی‌، جوشش‌های غریزه‌، بی‌قراری‌ها، چشم‌چرانی‌ها، هوس‌های آلوده که نقش مخرّبی در به خطر انداختن امنیّت روانی جامعه دارند، مهار می‌شوند: "وَ لْیَسْتَعْفِف‌ِ الَّذِین‌َ لاَ یَجِدُون‌َ نِکَاحًا حَتَّی‌َ یُغْنِیَهُم‌ُ اللَّه‌ُ مِن فَضْلِه‌;(نور،33) و کسانی که ]وسیله‌[ زناشویی نمی‌یابند، باید عفت ورزند، تا خدا آنان را از فضل خویش بی‌نیاز گرداند." از این آیه شریفه فهمیده می‌شود که ازدواج‌، سبب عفت انسان می‌شود و گویا عفت ازدواج کنندگان تضمین شده است‌; چرا که امر به عفاف را متوجه کسانی گردانیده که قدرت ازدواج ندارند. 4. ازدواج‌، افراد جامعة را از گمراهی‌، بی‌هدفی‌، بی‌تعهدی‌، دربه‌دری و نابسامانی می‌رهاند; چه بسیار اشخاصی دیده می‌شوند که قبل از ازدواج‌، به اصول اخلاقی‌، دینی و اجتماعی‌، چندان پای‌بند نیستند و نوعی سبک سری و بی‌مبالاتی و هرزگی بر رفتار و اخلاق آنان حاکم است‌، اما پس از ازدواج‌، اخلاق و رفتارشان تغییر کرده‌، متین و باوقار شده و نوعی متانت و بزرگواری در رفتارشان پدیدار می‌شود; چنان که در گزارش‌های خبری‌، نظرسنجی‌ها نشان داده است که افراد متأهل‌، به مسائل اعتقادی و آیندة کشور خود بیش‌تر پای‌بندند.(ر. ک‌: تشکیل خانواده در اسلام‌، دکتر علی قائمی / جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری‌.)

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.