آیا این سخن از سید نعمت اللّه جزائری صحیح است که "جبرئیل وحی و نبوّت را به اشتباه برای پیامبر اکرم‌برده‌، پیامبری مخصوص حضرت علی‌بوده است‌

به عقیده و باور شیعة امامیه‌، فرشتگان معصومند.(ر.ک‌: شیخ صدوق‌، الاعتقادات فی دین الامامیة‌، ص 65ـ66.) از قرآن کریم این موضوع استفاده می‌شود که فرشتگان معصومند و در رساندن پیام الهی دچار خطا و اشتباهی نمی‌شوند." "وَ قَالُواْ اتَّخَذَ الرَّحْمَـَن‌ُ وَلَدًا سُبْحَـَنَه‌ُو بَل‌ْ عِبَادٌ مُّکْرَمُون # لاَ یَسْبِقُونَه‌ُو بِالْقَوْل‌ِ وَ هُم بِأَمْرِه‌ِی یَعْمَلُون‌َ ;(انبیأ،26ـ27) و گفتند: ]خدای‌[ رحمان فرزندی اختیار کرده منزّه است او. بلکه ]فرشتگان‌[ بندگانی ارجمندند، که در سخن بر او پیشی نمی‌گیرند و به دستور او کار می‌کنند." "...لآ یَعْصُون‌َ اللَّه‌َ مَآ أَمَرَهُم‌ْ وَ یَفْعَلُون‌َ مَا یُؤْمَرُون‌َ ;(تحریم‌،6)...از آن چه خدا به آنان دستور داده سرپیچی نمی‌کنند و آن‌چه را که مأمورند انجام می‌دهند."(ر.ک‌: آیت اللّه مصباح یزدی‌، راه و راهنماشناسی‌، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌;، ص 149ـ151.) هیچ دانشمند شیعه امامیه نگفته‌، حضرت جبرئیل به جای این که به حضرت علی‌وحی کند به پیامبر وحی نمود. چنین چیزی با عقیده شیعه امامیه به عصمت آن فرشتة بزرگ الهی ـ که یکی از چهار فرشته بزرگ است ـ سازگار نیست‌. قرآن کریم دربارة امین وحی الهی‌، جبرئیل می‌فرماید: "إِنَّه‌ُو لَقَوْل‌ُ رَسُول‌ٍ کَرِیم‌ٍ # ذِی قُوَّة‌ٍ عِندَ ذِی الْعَرْش‌ِ مَکِین‌ٍ # مُّطَاع‌ٍ ثَم‌َّ أَمِین‌ٍ ;(تکویر،19ـ21) همانا آن ]قرآن‌[ سخن فرشتة ]جبرئیل‌[ بزرگواری است‌. نیرومند ]که‌[ پیش عرش خداوند عرش‌، بلند پایگاه است‌. در آن جا ]هم‌[ مطاع ]و هم‌[ امین است‌." برخی افراد ناآگاه یا مغرض‌، به شیعه نسبت داده‌اند که شیعه معتقد است جبرئیل در ابلاغ وحی خیانت نمود، بدین جهت در پایان هر نمازی سه بار می‌گویند: خان الامین‌. این نسبت به شیعه‌، اتهامی بیش نیست و شیعه در پایان هر نمازی سه بار تکبیر می‌گوید. سید نعمت اللّه جزائری هم چنین چیزی نگفته است‌.

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.