آیا ازدواج دختر شیعه با پسر سنّی، گناه است؟ آیا از رسولاکرمو یا ائمه: روایتی در این مورد داریم؟
در بین فقهأ شیعه، در این مسئله، اختلاف نظر وجود دارد; بعضی از آنان، این ازدواج را حرام و گناه دانستهاند و بیشتر فقیهان این زمان ـ که امام خمینی; از جمله آنان است ـ، بر جواز و کراهت شدید آن نظر دادهاند.(ر.ک: تحریرالوسیله، امام خمینی(قدّسسرّه)، ص 732، م 8 ، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی / جواهرالکلام، شیخ محمدحسن نجفی(ره)، ج 30، ص 92، داراحیأالتراث العربی، بیروت.) بنابراین، در این مسئله، باید به مرجع تقلید خود مراجعه نمایید، لیکن ذکر چند نکته، شایان توجه است: 1. ازدواج، پیوند دو خانواده است که عناصر اصلی آن مرد و زن میباشند; هر چه هماهنگی و همفکری و تناسب روحی و اخلاقی و مهمتر از همه تناسب دینی این دو بیشتر باشد، خانواده از استواری و استحکام بیشتری برخوردار بوده و زندگی شیرینتر خواهد شد. قرآن کریم، سفارش به همتایی (= هم کفو بودن) ایمانی و دینی در امر ازدواج کرده و میفرماید: "زنان ]با ایمان[ خود را به ازدواج مردان مشرک درنیاورید، تا ایمان بیاورند; ]زیرا[ یک غلام با ایمان، از یک مرد آزاد مشرک بهتر است، هرچند ]مال و موقعیت و زیبایی او،[ شما را به شگفتی آورد. آنان ]شما را[ به سوی آتش فرامیخوانند و خدا، ]شما را[ به بهشت و آمرزش خود دعوت میکند." (بقره، 221) و در همین زمینه، پیامبراکرمفرمودهاند: "اذا جأکم من ترضون دینَه و امانته یخطب (الیکم) فزوجوه; هرگاه کسی به خواستگاری، نزد شما آمد، "دینداری" و "امانتداری" او را پسندیدید، با او ازدواج کنید."(کنزالعمّال، متقی هندی، ج 16، ص 317، ح 44695، مؤسسة الرسالة.) 2. بیگمان، همة فرقههای مختلف اهلتسنّن، غیر از ناصبیها (که به ائمة اهلبیت: دشنام و ناسزا میگویند) و غلات (که نسبت به ائمه: غلو کرده و آنان را خدا میپندارند)، مسلمان و پاک بوده و معامله و یا خوردن حیوانی که آنان ذبح میکنند و... جایز و بیاشکال است، لیکن امر ازدواج و زناشویی، به جهت اهمیت آن در سرنوشت انسان، از جایگاه ویژهای برخوردار است، از همین رو در انتخاب همسر از جهت اصل دین و مذهبش، سفارش زیادی شده; امام صادقمیفرمایند: "از خانوادهای که (در حقانیت شما شیعیان) تردید دارند، زن بگیرید، امّا به آنان زن (از شیعیان) ندهید (لأنّ المرأة تأخذ من أدب الرجل و یقهرها علی دینه); زیرا زن، تربیت و خلق و خوی مرد را به خود میگیرد و مرد او را تحت تأثیر دین خود قرار میدهد."(وسائلالشیعه، شیخ حرّ عاملی;، ج 20، ص 555، ح 2، مؤسسة آلالبیت: / میزانالحکمة، محمد محمدیریشهری، ترجمة محمدرضا شیخی، ج 5، ص 2260، ح 7856، دارالحدیث / ر.ک: بحارالأنوار، علامه مجلسی;، ج 103، ص 371، مؤسسة الوفأ.) این روایت، بیانگر این است که بیشتر زنان، تحت تأثیر مذهب همسران خود قرار میگیرند و عکس آن بسیار اندک است، از همین رو، قرآن کریم، همسر حضرت نوح و لوط8 را ضربالمثل کفر بیان فرموده; چون در تحت سرپرستی دو بندة صالح خداوند بودند ولی تا آخر کفر را برگزیدند، برخلاف همسر فرعون که ضربالمثل ایمان است. (تحریم، 10و11) بنابراین شایسته است که زن مسلمان و شیعه، برای حفظ و حراست از عقاید پاک خود و احتمال خطر در گمراهی خویش، با انسانی که هم کیش و مذهب او است ازدواج نماید. 3. از پیامبراکرمو یا ائمه:، در کتابهای حدیثی شیعه، حدیثی به این معنا یافت نشد که هر کس با اهلسنّت ازدواج کند وعدة عذاب به او داده باشند و... هرچند پیامبراکرماز تفرقة مردم بعد از رحلتشان و ظلمهایی که بر اهلبیت مکرمشان میشود، خبر میدادند و آنچه که داریم مربوط به بنیامیّه است که حضرت آنان را لعنت کردند، که در قرآن کریم به "شجرة ملعونه" تعبیر شدهاند میفرماید: "ما آن رؤیایی را که به تو نشان دادیم، فقط برای آزمایش مردم بود، همچنین شجرة ملعونه را که در قرآن ذکر کردیم." (اسرأ، 60) که به گواهی بسیاری از مفسران شیعه و سنّی، این آیه در مورد بنیامیّه میباشد.(ر.ک: تفسیر نمونه، آیتاللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 12، ص 172، دارالکتب الاسلامیة / ترجمة تفسیر المیزان، علامه طباطبائی;، ترجمة سیدمحمدباقر موسویهمدانی، ج 13، ص 251، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی.) در روایتی از امام باقر7، هنگامی که یکی از یاران ایشان، زنی از اهل کوفه را برای حضرت انتخاب کرده بود که از نوادگان محمد بن اشعث بن قیس بوده، امامفرمودند: "رسولخدا9 این قوم را لعنت کردند و این لعنت حق در فرزندان آنان نیز تا روز قیامت ادامه دارد و من خوش ندارم که بدنم به کسی که اهل دوزخ است برسد."(وسایلالشیعه، شیخ حرّ عاملی;، ج 20، ص 247، مؤسسة آلالبیت:.) متأسفانه، "جهل" و "تعصب" در هر مذهبی، جلوگیر انتخاب صحیح و روشن شدن حقیقت میشود، از این که محققانه گفتهها و شنیدهها را بررسی میکنید، شادمانیم.(ر.ک: اهلسنّت واقعی، دکتر محمد تیجانی سماوی، ترجمة عباسعلی براتی، بنیاد معارف اسلامی / و کتب دیگر مؤلّف.)
اضافه کردن دیدگاه جدید