رهبری زنان

آیا زنان می توانند در حکومت اسلامی عهده دار رهبری شوند؟

در میان نسل های پیشین بشر، زنان با ایمان و بسیار مقدسی وجود داشته اند که شخصیت برخی از آنان در قرآن کریم معرفی شده است. زنانی چون مریم مادر حضرت عیسی (ع)، آسیه همسر فرعون، مادر و خواهر حضرت موسی (ع) که در آیاتی از قرآن کریم از آنها یاد شده است. هم چنین حضرت خدیجه و حضرت زهرا (س) که سرور زنان عالم هستند و پس از ایشان حضرت زنیب دختر حضرت زهرا را می توان نام برد. هم چنین مادران، همسران، دختران و خواهران امامان معصوم شیعه از مقام و منزلت والایی برخوردار بوده اند که از جمله آنان می توان به حضرت مصعومه خواهر گرامی امام رضا (ع) اشاره کرد.
این بانوان، مقام معنوی بسیار بالایی داشته اند، تا آن جا که امروزه مومنان با توسل به آنان بهشت و سعادت دنیا و آخرت را از پروردگار خویش درخواست می کنند.
با وجود همه مقام های معنوی و اخلاقی، خداوند هیچ یک از این زنان را بر مسئولیت پیامبری و امامت نگمارده است. دلیل این مسئله، نقصان ایشان در کمال و فضیلت یا عدم شایستگی اشان در ارتباط با فرشتگان نیست، بلکه به این جهت است که پیامبران و امامان علاوه بر دریافت وحی موظف به رساندن پیام وحی به مردم و نیز رهبری امت بوده اند؛ و این مسئولیت، به معنی تلاش عملی و برنامه ریزی و مدیریت جامعه برای تحقق عینی برنامه های دین در عرصه حیات فردی و اجتماعی مردم است.
امامت یعنی رهبری عینی و عملی جامعه در مسیر اهداف الهی. طبیعی است که انجام این وظایف مستلزم، درگیری های اجتماعی گسترده و حضور در میدان جنگ و رویارویی با دشمنان است. علاوه بر این که این مسئله به گونه ای است که همراهی مردان و حضور مستمر در میان مردان و ارتباط گسترده با نامحرمان را برای زن در پی دارد.
نکته دیگر، ویژگی های روحی و روانی زنان است که طوری طراحی شده است که تحمل بار روانی سنگین این مسئولیت را ندارد در حالی که مردان با چنین مسئولیت هایی هماهنگی و همراهی بیشتر و گسترده تری دارند.
بنابر این می شود گفت که رهبری جامعه که یکی از شئون و وظایف پیامبران و امامان است، و هم با شرایط روحی و جسمی خاص زنان سازگار نیست، و هم مستلزم ارتباط فراوان با مردان نامحرم است به زنان واگذار نشده است.(1)

ـــــــــــــــــ
(1) ر.ک: پرسش و پاسخ های دانش آموزی، سید جعفر حق شناس، جلد 3 سری ریحانه: زن در اجتماع، چاپ و نشر بین الملل، تهران، 1390.

http://www.askquran.ir/thread42754-2.html#post666649

موضوع: