چرا ختنه میکنیم؟

نمایش نسخه چاپینمایش نسخه چاپی

چرا باید ختنه کرد؟
آیا ختنه سنت قدیمی قبل از اسلام است یا فرمان الهی؟
در قران چیزی راجب این مسئله ذکر شده است؟
اگر ختنه لازم است چرا خدا طراحی بدن انسان را ختنه شده نیافریده است؟
در مورد دختران چطور چرا بعضی از مسلمانان دختران راختنه میکند برخی دیگر نه! حال کدام کار درست را انجام میدهند؟
اگر کسی ختنه نکند چه گناهی مرتکب شده ایا اعمال دینی اش قبول خدا واقع میشود یا خیر؟

پاسخ: 
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با مرکز؛ در ابتدا بايد اشاره شود كه ختنه نه تنها يك رسم معمول در فرهنگ مسلمانان، بلكه يكي از واجبات است و در روايت بر ضرورت انجام آن و فوايد و آثار بهداشتي و مانند آن، بسيار تأكيد شده است. به منظور آشنایی شما با فلسفه و فواید ختنه نکاتی را خدمت شما تقدیم می کنیم: پیامبر (ص) مى فرماید که: خداوند حضرت ابراهیم را به روش پسندیده مبعوث کرد. به کوتاه کردن سبیل و ناخن و ازاله موهاى زیر بغل و تراشیدن موهاى بالاى عورت و ختنه کردن سفارش نمود. (1) شخصى از امام صادق پرسید: آیا جائز است که به کارهاى خدایى و در خلقت او دست ببریم، حضرت فرمود: نه. گفت: پس چرا ختنه مى کنید و پوستى را که خدا خلق کرده، جدا مى نمایید؟ آیا خدا این پوست را اضافه و بر اساس غیر حکمت آفریده است؟ امام صادق (ع) فرمود: خلقت آن پوست بر اساس حکمتى است. ازاله آن بر اساس حکمتى بالاتر است. همان طورى که وقتى بچه به دنیا مى آید، ناف او به مادرش وصل است، این هم مخلوق خدا است و خدا این طور قرار داده، ولى براى نجات فرزند و مادر، خداوند حکیم دستور داده آن را قطع کنیم. همین طور ناخن هاى انسان را خدا خلق کرده و بلند شدن آن ها بر اساس قانون خدا است. خدا مى توانست از اول ناخن ها را طورى بیافریند که همیشه به اندازه خاصى باشد، ولى با این حال چون بزرگ مى شود، به ما دستور داده که آن ها را کوتاه کنیم. موهاى بدن نیز همین طور، یا در مورد گاوهاى نر اگر آن ها را اخته کنیم، براى انسان نافع تر خواهد بود. این گونه دخالت ها در خلقت، منافاتى با حکمت الهى ندارد. بر اساس مصلحتى بالاتر صورت مى گیرد. (2) فوائد ختنه در روایات : «عن على (ع) اختنوا اولادکم بوم السابع فانّه أطهر و أسرع نباتاً للحم و أروح للقلب؛ (3) فرزندان خود را در روز هفتم تولدشان ختنه کنید، زیرا باعث پاکیزگى بیش تر و باعث سرعت در رویش گوشت بر بدن و موجب شادمانى قلب مى شود». ختنه کردن در مردان باعث پاکیزگى و پاکى آلت تناسلى مى شود، چون وجود پوسته رویى باعث جمع شدن کثافات و ماندن بول در زیر پوست شده و باعث بیمارى و بوى بد مى شود. (4) فوائد بهداشتى و پزشکى ختنه: 1. آمار نشان مى دهد در بین مسلمانان و یهودیان که ختنه مى کنند، حتى یک مورد سرطان آلت دیده نشده است. از نظر پزشکى امروزه ختنه به عنوان نوعى واکسن و پیشگیرى از سرطان محسوب مى شود، ولى در جاهایى که ختنه نمى کنند، مانند آمریکا برخی از تلفات ناشى از سرطان ها مربوط به سرطان اندام هاى تناسلى است. 2. سرطان گردن رحم (محل تماس آلت با رحم (مهبل )) در کسانى که شوهران شان ختنه شده نبوده اند، هنگام نزدیکى مخصوصاً در زمانى که زن به خاطر زایمان یا قاعدگى دچار التهاب دیواره مهبل شده، بیش تر اتفاق افتاده است. 3. سرطان پروستات نزد آنان که ختنه مى کنند، کم تر است. 4. پیلونفریت و آلودگى هاى چرکى مجارى ادرارى از مثانه و محالب و کلیه، در ختنه شدگان کم تر است، چون قطع پوست سبب مى شود دفع ترشحات به آسانى صورت گیرد، ولى اگر ختنه نشده باشد، چون آلت تناسلى در حالت نعوظ و سفت شدن در فشار آن پوسته قرار مى گیرد و سطح داخلى پوسته را رشته هاى عصبى فراوانى فرا گرفته و آن را فوق العاده حساس ساخته و در آن قسمت که به تنه آلت مى چسبد، غدد مترشّح فراوانى موجود است که ترشحات شیرى رنگ و غلیظ را روى حشفه پخش مى کند. این ترشحات است که توانسته اند واکنش هاى سرطانى ایجاد نماید. در اغلب موارد این پوست بر حشفه و آلت فشار وارد مى آورد. از خارج شدن ادرار به طور کامل جلوگیرى نموده، باعث حبس بول مى شود. قطره قطره بول خارج مى گردد و سبب التهاب و تورّم شده، تجمع ترشحات غددى و التهاب و گرد و غبار و ... با توجه به تاریکى و رطوبت آن جا محل بسیار مناسبى براى ایجاد عفونت مى شود. به تدریج عفونت را به داخل مجارى ادرار و کلیه ها مى رساند. 5. در حالت نعوظ پوست روى حشفه باعث مزاحمت و درد و سوزش مى شود. 6. آمیزش براى ختنه شدگان لذّت بخش تر است و براى زن نیز لذّت بخش تر می باشد. (5) اما در مورد ختنه دختران بايد گفت كه: آن امری مرسوم در بعضی از مناطق بوده و لزومي بر آن نيست. ختنه کردن دختران اشکالی ندارد، اما لزومی برای عمل کردن به‌ آن نیست؛ زیرا به اتّفاق علماى شیعه جزء واجبات نیست و لزومى ندارد اقدام به چنین کارى کنند. (6) حتی در این زمینه روایاتی وارد شده که ائمه آن را جزء سنت هم نمی دانند و تنها بر ختنه پسران تاکید می کنند. به عنوان نمونه به حدیث ذیل توجه فرمایید: ابوبصیر می‏گوید: از امام باقر (ع) درباره ختنه (خفض) دختران سؤال کردم، حضرت فرمود: «اما السنه فالختان علی الرجال و لیس علی النساء؛ (7) ختنه بر مردان سنت است، نه بر زنان». لذا حداقل این است که می توان گفت: ختنه دختران امر واجبي نیست. البته در بعضی از نواحی همانطور که خودتان هم به آن اشاره کرده بودید، بعضی از مسلمانان به این امر اقدام می کنند که البته آنان هم قایل به وجوب آن نبوده و آن را مستحب دانسته و سبب کمال زن به حساب می آورند. بعید هم نیست که بعضی از روایات که ختنه را موجب کمال و یا زیبایی زن می دانند (8) مخصوص به همین نواحی بوده و برای همه زنان عمومیت نداشته باشد. لذا باید دوباره تاکید کنیم که ختنه در دختران نه واجب است و نه حرام و انجام دادن و انجام ندادن آن مساوی می باشد. نه کسی که انجام داده، مرتکب حرامی شده و نه کسی که انجام نداده، واجبی را ترک گفته است. اما در مورد ختنه نکردن مردان؛ اگر کسی ختنه نکند، به واجب الهی عمل نکرده و مرتکب گناه شده است. به علاوه بعضی از عبادات در مردان نظیر طواف در اعمال حج (چه حج واجب و چه حج عمره و مستحب)، جزو شرایط عبادت بوده و بدون آن باطل است. اما در مورد عبادات دیگر چنین شرطی وجود ندارد و دیگر عبادات او صحیح است. پی نوشت ها : 1. عاملي، شيخ حر، وسائل الشیعه، مؤسسة آل البيت، قم، 1409 ه.ق، ج 15 ص 163. 2. همان ص 162. 3. متقي هندي، علي، کنز العمال، الرساله، لبنان، 1409ق، ج 16 ص 436. 4. وسائل الشیعه، همان، ج 15 ص 161. 5. پاک نژاد، سيدرضا، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، بي تا، ج 16 ص 149به بعد. 6. مکارم شيرازي، ناصر، استفتائات جديد، مدرسه امام اميرلمومنين (ع)، قم، 1381ش، ج 2، سؤال 1103. 7. وسائل الشیعه، همان، ج‏15، ص 167. 8. كليني، محمد بن يعقوب، الکافی، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1365ه.ش،ج5، ص119 و ج6، ص37.