حکم وجوب حجاب زنان در نماز


سوال :
در کدام آيه از قرآن کريم حکم وجوب حجاب زنان در نماز آمده است؟

پاسخ:
ابتدا سه مقدمه
1- منابع شناخت دین در اسلام (از منظر شیعه) سه چیز است: قرآن کریم، سنت (یعنی قول و فعل و تقریر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام)) و عقل. یکی از دلایل رجوع به منابع روایی مانند اصول کافی، دستیابی به روایات صحیح نقل شده از معصومین (برای کشف سنت راستین) است که یکی از منابع شناخت دین اسلام محسوب می شود.

2- در قرآن مجيد به همه احکام اسلام با جزئیات آنها تصریح نشده است؛ مثلا از کیفیت نمازهای واجب، نماز آيات و برخی دیگر از احکام، ذكرى به ميان نيامده است اما احدی از علمای فریقین نمى گويد: چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر (ص) آمده، پس نبايد به آن عمل كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسل ها اشاره شده و سخن از ديگر غسل ها به ميان نيامده است بايد از غسلهای مذکور در روایات را مردود شمرد چون همانطور که در مقدمه قبلی ذکر کردم، سنت (روایات صادره از ائمه اطهار (ع) ) از منابع شناخت دین هستند.

3- استعمال واژه «حجاب» در مورد پوشش زن یک اصطلاح جدید است و در اصطلاح فقهاء (که در در کتاب الصلاة و کتاب النکاح در این باره بحث می کنند)، کلمه «ستر» (یعنی پوشش) بکار می رود نه «حجاب».معنای شایع کلمه حجاب، پرده است و اگر در مورد پوشش بکار برده می شود، به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند اسلام خواسته است زن همیشه در پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود؛ مطلبی که در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام اینست که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد.
با این سه مقدمه عرض می کنم که در قرآن آیه ای که «وجوب حجاب در نماز» را ذکر کند، نداریم و این حکم از روایات معتبر بدست می آید.

بله، آیات دال بر حکم «وجوب حجاب» (مانند احزاب/31) و حکم «وجوب نماز» (نساء/103) داریم؛ اما وجوب «پوشش زن در حال نماز» از روایات معتبر استفاده می شود، مانند روایتی که از امام باقر (ع) نقل نمودم که اشاره دارند به اینکه زن باید در لباسی که او را بپوشاند، نماز بخواند. (وسائل ‏الشيعة/ج4/ص405و406)

موضوع: