مصاحبه خبرنگار ایکنا با مدیر گروه پاسخ به پرسش های قرآنی

image: 

 «محمد علی شاهرودی» مسئول مرکز پاسخگویی به سؤالات قرآنی در قم  از ترکیب سه گانه کارشناسان و محققان این مرکزبرای پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات قرآنی مخاطبان خبرداد و افزود: برای پاسخ‌گویی دو سطح اصلی داریم که در سطح اول محققانی که سطح علمی آنها سطح سه حوزه و کارشناسی ارشد است، پاسخ‌ها را داده و در سطح بعدی که کنترل و ارزیابی است، پاسخ‌ها کارشناسی شده و مورد قبول یا رد قرار می‌گیرند. و در مرحله بعد افرادی به عنوان استاد ناظر که باید حتما از استادان حوزه و دانشگاه باشند و سالیان سال در مباحث قرآنی کار کرده و صاحب سابقه باشند، درباره پاسخ‌ها اظهار نظر می‌کنند. فرمی در قالب 18 سؤال آماده و ارسال می‌کنیم تا در آن از میزان رضایت‌مندی پرسشگران از پاسخ‌ها و قوت آنها اطلاعات لازم کسب شود که بعد از این کار تاکنون، 94 درصد پاسخ‌ها را بسیار خوب یا خوب، چهار درصد متوسط و دو درصد بدون پاسخ ارزیابی شده است
وی افزود: در مرحله نهایی این طور نیست که هر مطلبی را که محققان به عنوان پاسخ بیان کنند و ناظران تایید کنند، مورد قبول باشد بلکه باید شرایط پاسخ نیز مورد تأیید قرار گیرد. این موضوع باعث می‌شود که این اطمینان از قوت و صحت پاسخ‌ها حاصل شود.
شاهرودی با ارائه آماری از مخاطبان این مرکز اظهار کرد: شش درصد از این افراد مقطع ابتدایی، 19 درصد راهنمایی، 23 درصد مقطع متوسطه، هفت درصد دارای مدرک دیپلم، شش درصد دانشجو، چهار درصد فوق دیپلم، 9 درصد کارشناسی و 9 درصد از حوزیان هستند.
وی افزود: یکی از اصول ما این است که بتوانیم پاسخ‌گوی جوانان و نوجوانان باشیم البته باتوجه به این‌که پرشگران، تفاوت سنی هم دارند، باید بتوانیم به هر فردی با هر سنی و وضعیتی پاسخ متقن و قانع کننده‌ای ارائه دهیم.
مسئول مرکز پاسخ‌گویی به سؤالات قرآنی قم در ادامه به روش‌های ارتباط با مرکز اشاره کرد و گفت: یکی از این روش‌ها روش کتبی است که در آن علاقه‌مندان با پست عادی و به شماره صندوق 37185 – 3775 با این مرکز ارتباط برقرار می‌کنند و از طریق فرم‌های پرسشنامه جواب قبول می‌توانند افراد پرسشگر سؤالات خود را مطرح و ارسال و جواب‌ها را دریافت کنند.
وی پاسخ دهی تلفنی به حدود 20 هزار پرسش را روش دیگر ارتباط با مرکز عنوان و تصریح کرد: ارتباطات با اینترنت و سایت‌ها از دیگر روش‌ها برای پاسخ‌گویی است که در دو سایت گروه چند هزار پرسش و پاسخ به همراه مقالات و اخبار قرآنی در آن مشاهده می‌شود و سایت پاسخ‌گویی به نوعی تالار گفت‌وگو است که در آن به پرسشگران خدمات لازم ارائه می‌شود.
محمدی شاهرودی به وبلاگها به عنوان روش دیگر ارتباطی اشاره کرد و گفت: این مرکز حدود24 وبلاگ فعال برای پاسخگویی دارد که در کنار گروههای اینترنتی که علاقمندی جوانان به همین گروههاست به ارائه پاسخ می‌پردازند.
وی به ارزیابی پاسخ‌ها توسط پرسشگران اشاره کرد و افزود: فرمی در قالب 18 سؤال آماده و ارسال می‌کنیم تا در آن از میزان رضایت‌مندی پرسشگران از پاسخ‌ها و قوت آنها اطلاعات لازم کسب شود که

بعد از این کار تاکنون، 94 درصد پاسخ‌ها را بسیار خوب یا خوب، چهار درصد متوسط و دو درصد بدون پاسخ ارزیابی شده است.
محمدعلی محمدی شاهرودی در پایان از انتشار پاسخ‌ها در قالب کتاب و کتابچه و با نام گلبرگ های قرآنی خبر داد و گفت: این پاسخ‌ها به دو صورت پرسمان‌های موضوعی و صنفی آماده می‌شود که در پرسمان‌های موضوعی بیشترین موضوعات پرسشگران، مربوط به موضوعات قرآنی بوده است و در پرسمان‌های صنفی پاسخ به سؤالات کودکان مطرح شده است و این‌که کودکان درباره قرآن چه می‌پرسند و ما چگونه می‌توانیم به سؤالات آنها پاسخ دهیم.