هنر پاسخگویی در وبلاگ ها

image: 

هنر پاسخگویی در وبلاگ
اشاره:
ایران و تهران به عنوان پایتخت وبلاگ نویسی جهان پر آوازه است. این شیوه نوین ارتباطی برای همگان به ویزه برای جوانانی که می خواهند هنر خود را در نگارش و انتقال مفاهیم و پیام ها به زبان نوشتاری بیازمایند ، بسیار جذاب و جالب است. از این رو جوانان ایرانی از این ابزار و فنآوری ارتباطی به خوبی بهره می گیرند. افزایش سریع سایت های خاص وبلاگ فارسی در شبکه جهانی خود گویای این استقبال کم نظیر یا بی نظیر از وبلاگ نویسی در میان ایرانیان است. از این رو در این عرصه و میدان خود آزمایی همگان از پیر و جوان با انواع عقاید و افکار در حال نگارش و بیان دیدگاه های سیاسی ، اجتماعی، ادبی و هنری و حتی مذهبی هستند.
برخی از طلاب خوش ذوق از آن به منبر یاد می کنند که می تواند در حکم یک منبر خطابه و سخنرانی مفاهیم دینی و مذهبی را با سرعت هر چه بیشتر و در یک سطح جهانی منتقل و به گوش و سمع دیگران برساند . در این حوزه به جهات افزایش ارتباط و تبادل افکار و اطلاعات پرسش ها و شبهات زیادی برای جوانان مرتبط با شبکه جهانی پدیدار می شود که پاسخگویی از آن به عنوان یک ضرورت خود را نشان می دهد از این رو برخی از طلاب و فضلای حوزه علمیه با استفاده از این فناوری به سراغ وبلاگ ها رفته تا بتوانند به دغدغه های فکری جوانان و پرسشگران پاسخ های متقن و علمی و در خوری ارایه دهند. حجه الاسلام و المسلمین سعید شمس یکی از این طلاب است که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن هر روز بیش از همه با وبلاگ نویسان سر و کار دارد و به پرسش های ایشان در حوزه های مختلف و متعدد پاسخ می دهد. وی که از نخستین پیشگامان عرصه وبلاگ نویسی است و در این حوزه بسیار فعال می باشد ، پس از سال ها نگارش و پاسخگویی دیدگاه های خود را درباره وبلاگ نویسی و توجه جدی به این حوزه بیان می کند . به نظر ایشان پاسخگویی در وبلاگ ، هنری است که نمی تواند هر کس در این عرصه وارد شود مگر آن که با زیر و بم کار و شیوه های ارتباطی آن آگاهی کامل پیدا کرده باشد. پاسخگویی در این حوزه به نظر ایشان هنری است که به تجربه و کار و پشتکار جدی به دست می آید. آن چه می خوانید گفتگوی دوستانه ای است که با ایشان انجام گرفته است؛ در حالی که چندین وبلاگ را با عناوین در موضوعات مختلف مدیریت می کند.
* چرا وبلاگ را برای کارت انتخاب کردی ؟
یکی از مهم ترین دلایل را باید توجه به مساله هماهنگی با دانش و گفتمان عمومی دانست. وقتی در جامعه ای زندگی می کنی که اینترنت یکی از مسائل اساسی آن است و همگان به نحوی با آن ارتباط کاری و فکری و علمی دارند شما نیز به عنوان بخشی از جامعه مجبورید از آن استفاده کنید. این که از قدیم گفتند باید فرزند زمانه خود بود یعنی این که هم زمان شناس خوبی باید بود و هم از ابزار ها و روش هایی موجود در زمان و عصر خود باید خوب بهره گرفت. پیامبران نیز چنین خصلتی داشتند . در زمان حضرت موسی سحر و جادو گفتمان غالب جامعه را تشکیل می داد و همه در پی این بودند که به این ابزار کارآمد و موثر دست یابند و در عصر حضرت عیسی مسیح نیز مساله و گفتمان حاکم مباحث و مسایل پزشکی بود که آن پیامبر بزرگوار نیز به خوبی از این ابزار و روش جهت تبلیغ دینش در جهان بهره بردند. در زمان پیامبر اصول خطابه و بیان مهم ترین ویزگی عصر ایشان بود که آن حضرت با آوردن کلام اعجازی قرآن همآورد طلبی کرد و دین اسلام را چنان تبلیغ کرد که تاکنون کسی نتوانسته به مقابله با ان برخیزد. پس استفاده از روش ها و ابزارهای هر عصری بهترین ویزگی مبلغ عصر شناس است. در زمانی شعر می توانست این کار را انجام دهد در زمانی داستان و در این عصر و زمانه ما فیلم و اینترنت و مانند آن.
*از میان روش های موجود چرا وبلاگ را انتخاب کردید؟
چون بهترین ابزار نشر الکترونیکی می‌باشد و ارتباط با مخاطب راحت‌تر و آسان‌تر از سایت و دیگر امکانات اینترنتی است از سوی دیگر هر کس با توجه به توانایی و ذوق خود به روشهای تبلیغی علاقه نشان می‌دهد؛ همچنین در وبلاگ این امکان فراهم هست که هر کس بتواند دیدگاه و نظریات خود را به راحتی بدون آنکه شناخته شود بیان کند.به هر حال هر کس توانایی های دارد. یکی سخنوری ماهر و استادی تواناست و یکی دیگر سناریو نویس و فیلم نامه نویس و یکی هم محقق . هرکس بر اساس ذوق و سلیقه و نیز توانایی و استعدادش کار می کند. هدف در همه صورت تبلیغ دین و دفاع از ارزش ها، اصول ، آموزه‌ها و گزاره های دینی است . اسباب و ابزار فرقی نمی کند . تنها شرط در این جا مشروعیت ابزار است و ما از همه ابزارهای مشروع استفاده می کینم.
*چرا منبر را انتخاب نکردید؟ چه ویزگی هایی در وبلاگ و اینتر نت است که در منبر نمی یابید؟
البته منبر که جای خود را دارد و هرگز منبر را رها نکرده ام اما برای این که گستره اینترنت بیشتر و مخاطبان بیشتری را پوشش می دهد از این ابزار استفاده کرده و منبر جدیدی را در دنیای مجازی برای خود ایجاد کرده ام . این ابزار به من کمک می کند تا مخاطبان بسیاری را در سرتاسر دنیا پوشش دهم و با اصول دین و ارزش ها ی انسانی و نجات بخش اسلام آشنا سازم. در حال حاضر نسل جوان در ایران و جهان به این وسیله ارتباطی روی اورده اند و من می خواهم از آن به بهترین شیوه برای تبلیغ دینم استفاده کنم. البته ناگفته نماند که منبر به جهت حضور و تماس و ارتباط مستقیم و تاثیر گذاری در روح و روان مفید تر و آثار آن پایدار تر است ولی خوب این ابزار جدید نیز ویژگی هایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشید. این دنیای مجازی نیز خود به جهت گستره نفوذ آن جاذبه هایی دارد که مرا به سوی خودش کشیده است. اینترنت برایم سرگرمی نیست بلکه یک وظیفه است و حضورم را به عنوان یک وظیفه و باید شرعی توجیه می کنم.
*چه چیزی شما را به سوی این ابزار کشانده است؟
یکی همان چیزی که گفتم . دیگر آن که روزی یکی از دوستانم که از سقر منچستر انگلستان برگشته بود برایم تعریف کرد که یک جوان انگلیسی از طریق ارتباط اینترنتی با یک شیعه عراقی مسلمان شد. با آن که آن جوان خودش می گفت آن اندازه پای بند اسلام و مسایل آن نیست ولی اطلاعات جسته و گریخته ای را به یک مسیحی از اسلام می دهد که درهای یک زندگی جدید را به روی او می گشاید لذا دیدم که من هم می توانم یک چنین کاری برای یک نفر دیگر در یک جای دیگر از این کره خاکی انجام دهم همین برایم خوب و با ارزش است.
*استقبال از کارتان چگونه است؟
الحمدلله استقبال خوبی شده. هر چند که در آغاز کار با دشواری هائی مواجه شدم؛ نتوانستم وبلاگ را به خوبی پشتیبانی کنم از این رو چون مخاطب منتظر است تا مطلب جدیدی ارائه شود کمی از استقبال کم شد ولی پس از به روز کردن وبلاگ استقبال بهتر شده است.
* غیر مذهبی ها هم به وبلاگ شما سر می زنند؟
از طیف های مختلف می آیند و پرسش مطرح می کنند. گاه فقط شبهه است. یعنی می خواهند یک شبهه ای را مطرح کنند و به قول معروف حال گیری کنند. ولی از آن جایی که اسلام دین عقلانیت و احساس است. هیچ از اصول عقلانی و عاطفی کم نگذاشته است. هم از شریعت موسوی احکام عقلانی و قوانین و مقرراتش را دارد و هم از شریعت عیسی مسیح نیز عشق و عاطفه و محبتش را. از این رو هیچ کجا کم نمی آورد . قد تبین الرشد من الغی ؛ همه چیز را مثل کف دست صاف و شفاف بیان کرده است اگر من درپاسخگویی کم بیاورم یکی دیگر هست که بتواند پاسخ درست را بدهد. اسلام هم حق است و هم حق گو و هم حق مدار. از این رو هیچ گاه کم نمی آورد.
*از چه روشی در وبلاگ استفاده می کنید؟
اوائل تنها به پرسش ها و شبهات پاسخ می دادم ولی دیدم که بعضی که می آیند مشکل دارند. ازاین رو پیش از پرسش خودم شبهه طرح می کنم و پاسخ می دهم . اصولا دین اسلام هیچ ترسی از شبهات ندارد چون حق است. هرچه شبهات بیشتر مطرح شود این کف روی آب کنار می رود و آن آب زلال خودش را نشان می دهد. این شبهات فقط کاری که می کند این اب را به هم می زند تا حق و باطل از هم جدا شود. مرحوم شهید مطهری خوب می گفت که بگذارید شبهات مطرح شود تا اسلام خودش را چنان که هست به اهلش نشان دهد. البته در روش ها قبلا خیلی کلاسیک و خشک و در قالب همان پرسش و پاسخ کار می کردم اما اخیرا با تجربه ای که از دیگران کسب کرده ام از قالب هایی همچون رمان؛‌گفتگو؛ خاطره گویی؛ نقل داستان ؛ تصویر؛ شعر و ... موفق شدم مخاطبان بیشتری را برای مطالعه مفاهیم دینی جذب کنم
*چند وبلاگ را مدیریت می کنی؟
حدود 15وبلاگ را مدیریت می کنم . هر یک از این وبلاگ ها در حوزه های مختلفی از مباحث و مسایل است. البته به جهت حجم زیاد تنها برخی را به صورت روزانه مدیریت می کنم . بقیه را به صورت هفتگی یا ماهانه .
ماجرهای عبرت انگیز، روایات اهل بیت ، معرفی نرم افزارهای قرانی ، اعجاز قرآن و مهدویت و اخبار جهان اسلام ازجمله مباحثی است که در این وبلاگ ها مطرح می شود. از همه مشکل تر مدیریت لینکستان فرقان است که کار طاقت فرسایی است به ویژه که الان دست تنهایم.
*درباره از قرآن بپرس توضیحی بدهید؟
در این جا به مسایلی که درباره قرآن یا پیرامون آن اگر پرسش یا شبهه ای مطرح شود پاسخ می دهم. البته از آن جایی که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن بیش از پنجاه هزارپاسخ در بانک موجود است کمی کار حل شده است ولی به هر حال تلاش می کنم تا پرسش ها را با توجه به مخاطب و با همان قالب هایی که اشاره کردم؛ تنظیم کنم.
*درپایان اگر سخنی دارید بفرمایید؟
از شما تشکر می کنم به ویژه از سایت پرس و جو و ستاد پاسخگویی به مسایل دینی که این فرصت را برایم فراهم آورد. کسانی که می خواهند با ما تماس بگیرند می توانند به آدرس زیر مراجعه و پرسش و شبهه خود را مطرح کنند.
http//groups.yahoo.com/group/quranic623
http//saeed623.parsiblog.com
saeed9187@yahoo.com.
________________________________________
آدرس:
http://www.porsojoo.com/fa/node/8099