مهجوریت و محجوریت قرآن

image: 

" آیت الله جوادی آملی " با اشاره به مهجوریت و محجوریت قرآن گفت: دشمن در دو جبهه هجر و حجر حمله می کند و ما هم باید در دو جبهه قوی و آماده باشیم.
ایشان با اشاره به آیه 63 سوره بقره " خذوا ما آیتناکم بقوة " گفت: از امام علی (ع) درباره این آیه سوال شد که:" ام بقوه القلوب ام بقوه الابدان؟"؛ یعنی با نیروی باطنی و قلبی و یا با نیروی تن ها این کار انجام می گیرد؟ آن حضرت فرمود: "بقوة القلوب وبقوة الابدان" ؛ یعنی با هر دو نیروی این کار باید انجام شود.
اگر درباره حضرت یحیی (ع) آمده است که "یا یحیی خذ الکتاب بقوة" (سوره مریم آیه 19) درباره ما نیز آمده است " واعدوا لهم مااستطعتم من قوة"(انفال آیه 60) ؛ یعنی ما نیز باید با تمام نیرو و قوا برای خدمت به کتاب و قرآن آمده باشیم و از هر جهت آمادگی داشته باشیم. قلب قوی مال حوزه و دانشگاه است و بازوی ستبر برای ارتش و سپاه ؛ این دو همان قلوب و ابدان است که امیر مومنان (ع) به آن اشاره داشته است. برای این که خطر دو گونه است و دشمن در دو جبهه حمله می کند، ما نیز باید در دو جبهه قوی و همیشه آماده باشیم.
وی با اشاره به مساله مهجوریت قرآن گفت: پیامبر (ص) این ندا را دادند که :" یا رب ان قومی اتخذوا هذا القران مهجورا" ؛(سوره فرقان آیه 30) این آیه شریفه به مساله مهجوریتی اشاره دارد که پیامبر از آن سخن می گوید. مهجورا یعنی متروکا و محجور از ریشه حجر به معنای هذیان است. این که گفته شد:" ان الرجل لیحجر"؛ یعنی این مرد هذبان می گوید. آن که در دانمارک حرف می زند و قرآن را مهجور و یا محجور کرده است، هذیان می گوید. آنان یک جنگ همه جانبه را بر علیه قرآن و اسلام آغاز کرده اند ، ما هم باید در دو جبهه بجنگیم؛ هم باید با هجر و متروک شدن قرآن و هم با حجر و هذیان گویی علیه آن بجنگیم ؛ چون از دو جبهه دشمن حمله می کند و ما از این دوجبهه آسیب می بینیم آمادگی در این دو جبهه ضروری است.
آیت الله جوادی آملی افزود: هتک پیامبر مساوی با هتک قرآن است. کسی که قرآن و پیامبر را دو حقیقت جدا از هم می بیند، این چنین کسی احول است . آن دو جز یک حقیقت بیش نیستند . همین یک حقیقت است که به صورت قرآن و به صورت انسان (یعنی پیامبر) جلوه می کند
وی با اشاره به دعای منسوب به ولی عصر(عج) گفت: این دعای" اللهم ارزقنا توفیق الطاعة " دربردارنده اصول پنجاه گانه ای است که باید این اصول استخراج و در جامعه و برنامه ریزی های استفاده شود . اگر این کار انجام شود، آن گاه است که می توانیم مدینه فاضله داشته باشیم.
ایشان با تاکید بر وظیفه اسلامی ما در جهان معاصر بیان داشت: اگر در روز قیامت یهودیان بگویند، اینان نگذاشته اند ما مسلمان شویم و اینان کاسب بودند؛ ما چه جوابی می دهیم؟ همان طور که زهد فروشی خطاست، بوسیدن دست زهدفروشان نیز خطاست . هر کسی باید به وظیفه اش عمل کند. شهیدان کار خود را کرده اند . امام و جانبازان کار خودشان را کرده اند، حالا ما در این میان چه کرده ایم ؟ ما همه مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم. ائمه(ع) فرمودند، شما موظف هستید خود را بر قرآن عرضه کنید . از این جهت باید حود را بر قرآن عرضه کرد که قرآن هم همیشگی است و هم همگانی . این دو اصل همزاد قرآن هستند. پس قرآن به جهت همین دو ویژگی جاویدانگی و همگانی بودنش معیار سنجش اعمال و عقاید ماست. همه باید خود را بر قرآن عرضه کنند . عرضه کردن به این است که هر مکتبی در همه حوزه ها ، چه در ابعاد انسان شناسی و چه دیگرابعاد و دانش هایش باید به قرآن عرضه گردد تا دانسته شود که آیا با قرآن هماهنگ است یا نه؟ عرضه شود تا اگر حق بود پذیرفته شود و گرنه باید رد شود . این علوم و دانش هایی که داعیه رهبری و سعادت و رهبری انسان و جامعه را دارند باید به قرآن عرضه کرد. همه مسایل باید به قرآن عرضه شود . ما وحی داریم . وحی ترازوی سنجش است. مسایل اگر به قرآن عرضه شد و با این ترازو سنجیده شد آن گاه مورد پذیرش و رد قرار می گیرد. قرآن ملاک و معیار است. حالا برای عرضه داشتن باید این ترازو را بشناسیم. ترازوی نان و گوشت داریم که با آن می سنجیم، ترازو مکتب چیست؟ ترازوی مکتب قرآن است. خداوند در سوره اعراف می فرماید: وزن حق است . امروز نان موزون است و ترازوی آهنی آن را وزن می کند. درقیامت، الحق وزن است و عقاید وافعال موزون است. آیت الله جوادی آملی درباره تعامل با جهان گفت: مطلب بعدی این است که در تعامل با جهان، ما چه وظیفه ای داریم ؟ اکثری یا گرفتار حجر هستند یا هجر. قرآن برای نحوه تعامل دستور العمل دارد.قرآن فرموده است در میان خودتان باید اصل را اخوت و برادری قرار دهید (سوره حجرات آیه 10) و اما نسبت به اهل کتاب "تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم" (بقره آیه 64) باشید و نسبت به همه انسان ها "قولوا للناس حسنا"(بقره آیه 83). در این سه اصل بیان شده است که چگونه ما باید رفتار کنیم و با دیگران تعامل داشته باشیم . البته در همه این تعامل ها، اصل این است که "لاتبخسوا الناس اشیائهم"(اعراف آیه 85)؛ درحق مردمان اصل وزن را نادیده نگیرید و کم نگذارید .
ایشان در توضیح این اصل قرآنی تصریح کرد : مرحوم ابن میثم بحرانی در جلد اول شرح نهج البلاغة این مطلب دارد که:" اعطیت جوامع الکلم و اعطیت انت یا علی جوامع الکلم ؛ این جوامع الکلم همان قانون اساسی جهان است، لذا یکی از مواد این قانون این است که " لاتبخسوا الناس اشیائهم" ؛ هیچ چیز را کم نیاورید و کم نگذارید چه در حوزه اخلاق باشد و چه عقاید و یا دیگر مباحث باشد. نباید چیزی را کم گذاشت. این که گفته چیزی را کم نگذارید یعنی اگر نمی دانید، درباره اش سخن نگویید. حال اگر این چنین مکتبی به جهان عرضه شود طرفدار ندارد؟!
وی در ادامه افزود: این که قرآن می فرماید: "ولیجدوا فیکم غلظة"(سوره توبه آیه 23) ؛ یعنی در برابر دشمنان قرآن و اسلام مانند سلسله جبال البرز و زاگرس استوار و محکم باشیم . این کوه های شامخ در دل خود جواهر دارند، با این همه مزاحم کسی هم نیستند. این" واغلظ علیهم" (سوره تحریم آیه 9 )مال پیامبر (ص) است و مخاطب آیه شخص پیامبر است. در آیه نیامده است "واغلظوا" تا دستوری برای همگان باشد. قله دماوند منشا خیر و برکت است . روی آن برف است که برکت است . در دلش معادن است و در دامنش گل و گیاه . کسی کاری کند که در او طمع ورزند . رفتار ما طوری نباید باشد که دشمن در ما طمع ورزد. مگر این عنوان "رحمة للعالمین " مال شما است و شما رحمة للعالمین هستید؟ این رحمة للعالمین وصف امام شماست . شما هم امت او هستید، اما برای این که هیچ کس در شما طمع نکند، سست نگویید. آدم باید عاقل باشد ولی غافل بودن خوب نیست . خوب حرف زدن این نیست که همه حقیقت را بگویید. مگر حرف راست را باید همه جا گفت؟
آیت الله جوادی آملی در پایان از برگزاری همایش هایی که قرآن را به عرصه اجتماع می آورد و کاربردی می کند تشکر و از زحمات دست اندرکاران آن تقدیر کرد.
در ابتدای این دیدار که با حضور "حجة الاسلام و المسلمین ربانی" ریاست دفتر تبلیغات و دیگر مسئولان برگزاری همایش انجام شد، "حجة الاسلام و المسلمین محمدی عراقی" ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ریاست همایش، گزارش مبسوطی درباره فعالیت های انجام شده و اهداف همایش بیان کرد.

http://www.maarefquran.com/newsIn.php?id=83