تربیت جنسی کودک

image: 
 چطور می توان این دستورات و تعلیمات را بدون اینکه کنجکاوی کودک تحریک شود، به او آموزش داد؟

یکی از جنبه های حساس تربیت فرزند، «تربیت جنسی» می باشد. به این منظور، اسلام دستورات و توصیه های باارزشی ارائه نموده است. چطور می توان این دستورات و تعلیمات را بدون اینکه کنجکاوی کودک تحریک شود، به او آموزش داد؟

فاز نخست تربیت کودک (هفت سال اول)، دوران مقدمه چینی و گذراندن پیش‌نیازهایی است که والدین و فرزندان در کنار هم آن را طی می‌کنند. در این دوره، روش‌های غیرمستقیم برای تربیت کودک به کار گرفته می‌شود و والدین در رفتار، گفتار و مدیریت احساسات و هیجانات، الگویی کامل برای کودک هستند.
والدین باید توجه داشته باشند که تا قبل از هفت سالگی تربیت با ابزارها و روش‌های غیرمستقیم مانند: بازی یا قصه انجام شود و آموزش‌های مستقیم، مانند: ادب اجتماعی و آموختن قواعد و قوانین، باید محدود باشد .
در هفت سال نخست،‌ باید به شیوه‌ای با کودک رفتار شود که به مربیان تربیتیِ خود یعنی والدین اعتماد کند تا مسائلی که به او آموزش داده شده است، در آینده تکمیل شود. به عنوان مثال: والدین در مواجهه با کودکی که رفتارهای بی‌ادبانه دارد؛ از طریق آموزش‌های غیرمستقیم، مانند: قصه‌گویی برای تقبیح رفتار زشت اقدام کنند. از سوی دیگر در نحوه رفتار خود نیز دقت فراوان داشته باشند. زیرا کودک در این سنین به شدت، تحت تأثیر رفتار والدین است و اگر مشاهده کند پدر و مادرش پوششِ مناسبی دارند و با یکدیگر محترمانه صحبت می کنند، از آنها تقلید می کند و این روشِ زندگی را یاد می گیرد.
بازی، قصه و اعتماد سازی، روش‌های غیرمستقیم برای تربیت کودک در هفت سال نخست زندگی است. وقتی این مرحله با موفقیت طی شود، در مرحله بعد نیزمی‌توان شاهد موفقیت در تربیت کودک بود.
مرحله دوم (هفت سال دوم زندگی) دوران تربیت است. در این مرحله، رشد ذهنی و روانشناختی کودک کامل تر می‌شود و رسانه، مدرسه و جامعه نیز در رفتار او تأثیرگذار خواهند بود و تاکید براین است که پدرو مادر با قاطعیت و در کنار محبت برای اصلاح شخصیت کودک اقدام کنند.
مؤلفه‌های قاطعیت، اقتدار، محبت و صمیمت و کرامت در هفت سال دوم زندگی برای تربیت توصیه می شوند. یعنی والدین علاوه بر شخصیت‌دهی به کودک، باید قوانین و آموزه‌هایی را برای او تعریف کنند؛ قوانینی در مورد پوشش، ساعت خواب و غیره.
در کنار قاطعیت، والدین باید در اوج صمیمیت، همراه فرزند خود باشند و استفاده از این روش منجر می‌شود تا شخصیت کودک به شیوه‌ای مناسب شکل بگیرد و اگر مزاحم‌هایی مانند رسانه‌ها، محیط‌های نامناسب، ناهماهنگی والدین و ناسازگاری آنها کنترل شود؛ دردوره سومِ تربیت، انتظار می‌رود محصول اولیه برداشت شود و به اصطلاح دینْ فرزند به درجه وزارت و مشاور برسد.

برای مشاهده متن در تاپیک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: