مسائلی پیرامون خمس

با عرض سلام
سوالاتی داشتم پیرامون مسئله خمس
در قرآن در آیه 41 سوره انفال به مسئله خمس اینگونه اشاره شده است :
" و (اى مؤمنان) بدانيد كه هر چه غنيمت و فايده بريد خمس آن خاص خدا و .... " " ترجمه الهی قمشه ای "
بند 1- به غیر از این آیه ، آیا در جای دیگری از قرآن به این مسئله اشاره شده است که باید خمس سود حاصل از تجارت را داد؟ آخه به نظرم این آیه یکم ابهام داره .
چرا که اینجا ظاهر آیه مربوط به غنایم جنگی می شه ، تقریبا تمام ترجمه های مختلف رو خوندم اونا 3 دسته بودند . دسته اول که اکثریت بودند تنها ترجمه کرده اند " غنیمت " دسته دوم گفته اند " غنیمت و سود از هر راهی اعم از اقتصادی " دسته سوم هم گفته اند " غنیمت جنگی که از کفار بدست می اید" .
همچنین در تفسیر المیزان این گونه نوشته شده است :
" كلمه" غنم" و" غنيمت" به معناى رسيدن به درآمد از راه تجارت و يا صنعت و يا جنگ است، و ليكن در اين آيه بملاحظه مورد نزولش تنها با غنيمت جنگى منطبق است. "
بند 2- اگر روایاتی در این تفسیر این آیه وجود دارد محبت کنید و بفرمایید .
سوال 3- در آیه شریفه فرموده هر چه غنیمت برده اید ، یعنی هر چیزی که بدست آوردید یک پنجم آن سهم ... است . ولی در جامعه امروز این مسئله اینطور جا افتاده که شما درآمدت رو مصرف کن ، بعد سر سال اگر چیزی از اون در آمد باقی موند ، حالا یک پنجم اونو به عنوان خمس بده . برداشت من از آیه این هست که هر چه قدر درآمد داری ، مثلا ماهی پانصد هزار تومان ، باید یک پنجم اون یعنی 100 هزار تومان را بدهی نه اینکه 12 تا پانصد هزار تومان که میشه 6 میلیون و تو مثلا 5 میلیون مخارجت تو سال بوده و 1 میلیون سود کردی و حالا خمسش یعنی 200 هزار تومان رو بدی !!! می خواستم بدونم سند این حرف چیست ؟
بند 4- اصلا این که باید در یک سال خمس سودت رو بدی از کجا اومده ؟ منظورم مدت تعیین شده است ، کجا گفته است که در یک سال !!
بند 5- در یکی از سخنرانی های حاج آقا پناهیان اینطور شنیدم : یکی از روحانیون به بازاری های تهران نصیحتی کردند و گفتند که اگر سایر مردم سالانه خمس پولشان را می دهند شما ماه به ماه این کار را انجام دهید . من اینگونه برداشت می کنم که در مورد مسئله خمس برای فشار نیومدن به مردم اینگونه گفته شده که سر سال بپردازید ، سر سال یک پنجم سودتان را بپردازید . سر سال تازه اگر نیازمند نبودید یک پنجم سودتان را بپردازید .
بند 6 – من قصد دارم ماهانه اگر مثلا 500 هزار تومان درآمد دارم یک پنجم آن یعنی 100 هزار تومان به عنوان خمس بپردازم .
بند 7- با فرض سوال 6 آیا عمل من دارای فضیلت می باشد و باعث قرب بیشتر به خدای متعال می باشد یا اینکه یک عمل افراطی هست که در قرآن هم نهی کرده مسلمانان را که در کمک کردن افراط نکنید و بالطبع فظیلتی به شمار نمی آید و یا اینکه یک عمل عبث و بیهوده است .
بند 8- یکی از هدفهای من از این کار به وجود آوردن یک حاشیه امن و فاصله گرفتن از درآمد حرام هست تا اگر خدای نکرده نوسانی در نوع در آمد من به وجود آمد یه وقت وارد درآمدم وارد قسمتهای حرام نشود . امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید یک مثال دیگه می زنم ، قاطر ها عادت دارند از لبه پرتگاه عبور می کنند . در این شرایط کوچکترین لغزش مساوی است با پرت شدن در پرتگاه . در حالی که اگر این قاطر حدود یک متر از لبه فاصله بگیرد ، وقتی پایش لغزش داشته باشد دیگه به پرتگاه نمی افتد . در واقع کاری که من می کنم نوعی ورع داشتن نسبت به درآمد حرام هستش . من می خوام چنین کاری بکنم ، حالا اگر این نوع خمس دادن من افراطی هستش ، به جای این کار چه راهی را پیشنهاد می دهید تا از مال حرام ورع داشته باشم.
بند 9- اگر به واسطه این نوع خمس دادن ، سطح رفاه زندگی من محدود شود و یا کمی به سختی بیفتم ، تحمل این سختی سبب قرب به خدا می شود .
بند 10- ببینید خدا تو قرآن گفته "روزیه همه موجودات دست من هست ، به هر کس بخوام بدون حساب می دم ." من با دختری که به خواستگاریش رفتم سر همین موضوع بحث می کردم که اگه من اینطوری خمس بدهم در زندگی لنگ نمی مونم چرا که روزی انسانها به اندازه معلوم هست و به دست خدا من که سر کار می رم و همت خودم رو هم می کنم پس خدا هم برکت به زندگی می ده و همون چهار پنجم باقیمانده کفاف زندگی رو می ده .(البته اگه سنت امتحان در کار نباشه) آیا استدلال من درست هست ؟
بند 11 – از طرف دیگه کار خودم رو اینطور توجیه می کنم که شبیه به حرس کردن درختان می مونه ، باغبان میاد درخت رو حرس می کنه و درخت رشدش سریعتر می شه . آیا کار من نوعی حرس کردن اموالم هست ؟
بند 12- اون دختر خانم می فرمایند اول زندگی که درآمد خیلی زیادی ندارید اگه این کار رو بکنید دچار مشکل می شوید . من جواب دادم که 2 حالت وجود دارد :
بند 13- حالت اول اینکه این نوع خمس دادن من سبب جلب رضایت خدا و افزونی اموالم می شه .
بند 14- دوم اینکه امکان داره خدا اول زندگی برای من امتحانی در نظر گرفته باشه و اون اینکه منو با فقر و تنگدستی می خواد امتحان بکنه (وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين‏ "سوره بقره آیه 155") که در این شرایط من باید این امتحان فقر را پشت سر بگذارم ، حالا چه خمس بدهم و چه ندهم تاثیری نخواهد داشت.
بند 15 - نظرتان در مورد بندهای 13 و 14 چی هست !؟
بند 16- ازتون خواهش می کنم در هنگام پاسخ دادن به سوالات من ، هر بند را به طور مجزا و تفکیک شده پاسخ دهید و یک جواب کلی ندهید برای همه آنها .
بند 17- لطفا پاسخم را سریعتر بدهید چون امکانش وجود دارد به خاطر این موضوع از ازدواج با یک دختر شایسته و خوب محروم بشم ، آخه ایشون به خمس اعتقاد دارند ولی نظرشون این هست که من دارم افراط می کنم . خب اگه واقعا کار من افراط هست و هیچ فضیلتی نداره خب حق رو به ایشون می دهم .
بند 18- صمیمانه ازتون تشکر می کنم .

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.